نوشته‌های جامعه‌شناسی

نوشته‌های جامعه‌شناسی

  • خانه
  • پروفایل
  • ایمیل
  • آرشیو
  • نوشته‌ها

تجربیات و پیشنهادهای من برای مدیریت و مشارکت در یک گروه تلگرامی

۱۳۹۵/۰۵/۱۲، 12:9

✅ تجربیات و پیشنهادهای من برای مدیریت و مشارکت در یک گروه تلگرامی

📌 اگرچه طولانی است ولی سعی کردم تیتروار اشاره کنم تا حضور مناسبی در تلگرام داشته باشید.

✅ به اعتقاد من فضاهای تلگرامی فضای سرعت و انتشار سریع مطلب است. پس بیشتر برای ارائه اخبار، اطلاع رسانی و تذکر کفایت می کند. مثلا تلگرام فضای خوبی برای بازاریابی و فروش محصولات نیست و فقط می تواند اطلاع رسانی کند.
✅ به نظر من فضاهای تلگرامی فضای کوتاه¬گویی و خلاصه گویی است. بنابراین انتظار نداریم که مخاطبان مطالب طولانی ما را بخوانند. مطالب باید تیتروار و خلاصه آورده شود.
✅ فضاهای تلگرامی فضاهای چندگانه گویی و ارائه تنوعی از محتواهای مجازی همچون متن، تصویر، فیلم و صوت است. مخاطبان از تصویر و آنهم تصاویر خاص بیشتر استقبال می کنند تا مطلب و فیلم بلند. حتی استفاده از گیف ها نسبت به فیلمی که نیاز به دانلود دارد بیشتر است.
✅ فضاهای تلگرامی فرصت تفکر را از مخاطب می گیرد. مخاطب باید توانمندی فالبداهه اندیشی را داشته باشد. اگر مخاطبی بخواهد در رابطه با محتوایی اندیشه کند باید پس از مطالعه، از فضای تلگرام خارج شود. والا به دلیل تنوع موضوعات و مطالب در رابطه با هر محتوایی مکثی کوتاه می شود. در دنیای واقعی تلگرام همچون بیلبورد درون شهری است که از کنار آن رد می شویم. ولی در اصل بهتر بود در سینما یک فیلم را می دیدیم و چند ساعت راجع به آن فکر می کردیم.
✅ تلگرام برای پرسش و پاسخ مناسب تر است تا مباحثه های طولانی. فردی سؤالی دارد می پرسد و اگر کسی اطلاعی داشت پاسخ می دهد. تلگرام مانند پرسیدن آدرس در یک شهر ناآشنا به کار شما می آید. در برخی موارد شما را با اشاره دست هم راهنمایی می کنند. ولی تلگرام نمی تواند نقش صحبت طولانی را به خوبی ایفا کند. مثل اینکه در تلگرام شما نمی توانید در پارک بنشینید و با کسی ساعت ها صحبت کنید.
✅ مزاحم های حاشیه ای برای بحث وجود دارد که برای فراغت و تفریح طراحی شده است. استفاده از استیکر خود نشان از جذابیت تفریحی دارد و شما با یک استیکر یا یک ایموجی به راحتی می توانید لب مطلب خود را برسانید. لازم نیست شما به کسی اعتراض شفاهی یا کتبی بکنید، همین که چهره عصبانی خود را در قالب یک ایموجی نشان می دهید کفایت می کند.

✅ پس تلگرام سریع، خلاصه، تیتروار، سطحی، متنوع و البته فراغتی است. پس مخاطب با این شرایط بهتر کار می کند تا با شرایطی که ما در دنیای واقعی از وی انتظار داریم. مخاطب تلگرامی حوصله، وقت و انرژی برای مباحثه ندارد.
📌 این گونه است که فضاهای گروه های تلگرامی اغلب به مباحثه چند نفره در یک گروه صد نفره ختم می شود.
📌 فکر می کنیم مخاطبین دیگر مباحثات ما را دنبال می کنند؛ در صورتی که در بین آنها هم تعداد انگشت شمار است.

📌 پس گروهی راه اندازی کنید که پرسش و پاسخی باشد(گروه های فنی، پژوهشی، ترفندها موفقتر از مباحثه ها هستند.)
📌 گروهی راه اندازی کنید که خانوادگی و دوستانه باشد تا تخصصی صرف. چرا که علت اصلی دوام این دو نوع گروه، ارتباط آنها در فضای واقعی است.
📌 گروهی راه اندازی کنید که تعداد افراد حاضر در آن کم بوده و در یک هدف مشترک باشند. مثلا اعضای یک تیم کاری در رابطه با یک پروژه علمی، فنی و کاری می توانند یک گروه کارا در تلگرام داشته باشند.
📌 گروهی راه اندازی کنید که نیاز به مباحثه در آن کمتر باشد. مخاطبان کمتر در گروه ها برای بحث مشارکت می کنند.
📌 مدیریت گروه مباحثه بسیار سخت تر از گروه های دیگر است. چرا که زمان بر بوده و نیاز به صرف انرژی بیشتری است.
📌 مخاطبان و اعضا تمایل دارند تا حاشیه نگاری کنند تا متن نگاری. بیشتر به حاشیه می روند.
📌 مخاطبان خود را نشان می دهند. حال به هر طریق ممکن. مخاطب بحث را نه فقط به حاشیه بلکه به سمت نظرات شخصی خود سوق می دهد.
📌 کانال ها برای موضوعات مباحثه ای، ارائه خلاصه نظریات، خلاصه کتب، خلاصه روش ها و آموزش ها بسیار از گروه ها مناسب تر هستند.
📌 در گروه های مباحثه می توان با استفاده از چندین مدیر، چندین برگزار کننده و چندین مبحث متنوع در روزهای مختلف گروه را مدیریت کرد. ولی در همین وضعیت هم چند نفر بیشتر مشارکت ندارند.
📌 به دلیل حضور تکثری از افراد، اعضای یک گروه سعی می کنند خود را بی هویت یا ناهویت نشان دهند. یعنی چون مطلبی از طرف مخاطب درج می شود ممکن است توسط اعضای دیگر پیگیری امنیتی و اخلاقی شود پس شناسه و تصویر و نام مخاطب واقعی نخواهد بود. همچنین ممکن است شناس بودن مخصوصا برای خانم ها عواقبی دیگر نیز داشته باشد.
📌 در آینده ای نزدیک کانال ها این قابلیت را خواهند داشت که مخاطبین و اعضا بتوانند در رابطه با مطالب کامنت بگذارند. در این صورت بازدهی بسیار بهتر خواهد بود. اتفاقی که در فیس بوک و اینستاگرام در حال حاضر رخ می دهد.

🌹 حمید مسعودی- پژوهشگر اجتماعی


💯 پژوهشگرام
@isociology

حمید مسعودی
© نوشته‌های جامعه‌شناسی
طراح قالب: وبلاگ :: webloog
درباره من
نوشته‌های جامعه‌شناسی من عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند و نویسنده مطالب این وبلاگ هستم. یادداشت‌ها، تجربیات و آموزش‌هایم را در این صفحه به اشتراک می‌گذارم. برای ارتباط و دریافت سریع‌تر مطالب می‌توانید صفحه شخصی‌ام در تلگرام را نیز دنبال کنید.
جدیدترین‌ها
  • ترس چگونه سلطنت می‌کند؟ ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
  • نقش مددکاران اجتماعی در بهزیستی سالمندی ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • مسئولیت اجتماعی روان‌شناس و مشاور ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • نخبگان افغانستان چه نگرشی نسبت به سیاست‌های ایران، پاکستان و هند دارند؟ ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • لطفا سفر خودرویی، تنها دلخوشی و آرزوی مردم را تلخ نکنید! ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
  • نیم قرن فراز و نشیب حقوق کارگران میان تورم و تحریم ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
  • دست‌هایی که منتظر است | پاداش‌هایی که سال به سال آب می‌رود؛ ۱۴۰۳/۱۲/۰۳
  • شاخص جهانی ادراک فساد و چیزهایی که بهتر است بدانیم ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • قلبی که دریده شد، آرزویی که شکست، امیدهایی که زنده است ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • سفر ناتمام مایکل بوراوی در عمومی‌سازی جامعه‌شناسی و توجه به عدالت و کارگران ۱۴۰۳/۱۱/۲۵
  • خوانش کتاب جامعه را ببینیم اثر یوران آرنه جامعه‌شناس سوئدی ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
  • چرا عکس باور عمومی، خودکشی در جامعه پزشکی بالاست؟ ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
موضوعات
  • نظرسنجی تدریس
  • کتاب لاتین جامعه شناسی
  • کلید واژه های اجتماعی
  • روش تحقیق در علوم اجتماعی
  • آمار و کاربردهای آن در پژوهشگری
  • جامعه شناسی محض
  • جامعه شناسی کاربردی
  • نرم افزار و رایانه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • ویژه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • زبان انگلیسی در علوم اجتماعی
  • گوناگون مرتبط با جامعه شناسی
  • مهارت های انجام پژوهش اجتماعی
  • راهکارهای جستجوی اینترنتی
  • آزمون های ارشد و دکتری جامعه شناسی
  • مشاهیر و استادان جامعه شناسی
  • اخبار جامعه شناسی
برچسب‌ها
  • اقتصاد (1)
  • spss (1)
  • آمار استنباطی (1)
  • آمار توصیفی (1)
  • پژوهش اقتصادی (1)
آرشیو
  • آبان ۱۴۰۴
  • مرداد ۱۴۰۴
  • فروردین ۱۴۰۴
  • اسفند ۱۴۰۳
  • بهمن ۱۴۰۳
  • مرداد ۱۴۰۳
  • خرداد ۱۴۰۲
  • فروردین ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
  • مهر ۱۳۹۸
  • شهریور ۱۳۹۸
  • مرداد ۱۳۹۸
  • تیر ۱۳۹۸
  • خرداد ۱۳۹۸
  • اردیبهشت ۱۳۹۸
  • بهمن ۱۳۹۷
  • دی ۱۳۹۷
  • مهر ۱۳۹۷
  • مرداد ۱۳۹۷
  • خرداد ۱۳۹۷
  • بهمن ۱۳۹۵
  • دی ۱۳۹۵
  • آذر ۱۳۹۵
  • آبان ۱۳۹۵
  • مرداد ۱۳۹۵
  • تیر ۱۳۹۵
  • اردیبهشت ۱۳۹۵
  • اسفند ۱۳۹۴
  • بهمن ۱۳۹۴
  • دی ۱۳۹۴
  • آذر ۱۳۹۴
  • آبان ۱۳۹۴
  • مهر ۱۳۹۴
  • شهریور ۱۳۹۴
  • آرشيو
دوستان
  • صفحه شخصی من در دانشگاه
  • صفحه شخصی در مگیران
  • صفحه شخصی در سیویلیکا
  • صفحه شخصی در آپارات
  • صفحه شخصی در گوگل اسکالر
امکانات
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

آمارگیر وبلاگ