نوشته‌های جامعه‌شناسی

نوشته‌های جامعه‌شناسی

  • خانه
  • پروفایل
  • ایمیل
  • آرشیو
  • نوشته‌ها

خوانش کتاب جامعه را ببینیم اثر یوران آرنه جامعه‌شناس سوئدی

۱۴۰۳/۰۵/۱۵، 7:33

یوران آرنه جامعه‌شناس سوئدی در کتابی با همین عنوان تلاش می‌کند دیدن جامعه را مهم جلوه دهد. اگر جامعه‌شناسی می‌خوانید و یا به این علم علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنم این کتاب را بخوانید. کتاب در پنج فصل به بررسی مهم‌ترین مبانی جامعه‌شناسی با نگاه به کشور سوئد نگاشته شده است.

کتاب جامعه را ببینیم اثر یوران آرنه

فصل اول؛ جامعه در میان مردم است. به نظر وی جامعه‌شناسی با این پدیده سروکار دارد که مردم درباره دیگران چه فکری می‌کنند و چگونه بر اساس انتظار دیگران خودشان دست به عمل می‌زنند. جامعه در میان مردم است و جامعه‌شناسان در وطن خود سفر می‌کنند؛ آنچه ما می‌بینیم نوک کوه یخی است که از آب بیرون زده است و چون تغییرات آن تدریجی است و ما به عنوان جامعه‌شناسان در آن زندگی می‌کنیم، دیدنش دشوار می‌شود. جامعه‌شناسا نباید تغییرات سریع که رسانه بر آن تأکید می‌کند را جدی بگیرد، چرا که این پیام‌ها، دیدن جامعه را غیرممکن می‌کند. جامعه هم مانعی برای دیدن و هم عامل و هدفی برای دیدن است. علم جامعه‌شناسی انتقادی است چرا که در برابر جریان باد قرار می‌گیرد نه در راستای آن. جامعه با یک منطق شکل نگرفته و هدایت نمی‌شود و جامعه‌شناسی به ما وجود تنوع و چندگانگی در جامعه را یاد می‌دهد.
فصل دوم؛ تحقیق درباره چیزی که همه می‌دانند. جامعه‌شناس سخنگوی دریافت‌ها و علایق جامعه است. اگرچه علم به درون ناشناخته‌ها می‌رود ولی جامعه‌شناسی اینطور نیست؛ پس جامعه‌شناسی درباره چیزی تحقیق می‌کند که گویا همه می‌دانند و به نظر می‌رسد مانند سایر علوم پیچیدگی ندارد. جامعه‌شناسان بخشی از چیزی هستند که درباره آن تحقیق می‌کنند. ارزش‌های جامعه‌شناس تا حدودی در آنچه تحقیق می‌کند دخیل می‌شود. بودجه و منبع اطلاعات دو بخشی است که تعامل جامعه‌شناس و قدرت را مشخص می‌کند. در جامعه‌شناسی آزمایش‌کردن تقریباً غیرممکن است و لذا روش‌هایی همچون پیمایش و مصاحبه و مشاهده جایگزین آن می‌شود که انتخاب بین آنها به سوال و علاقه محقق بستگی دارد ولی یادمان باشد که پژوهش جامعه‌شناختی فرایندی جمعی است.
فصل سوم؛ چرا این‌همه نظریه جامعه‌شناسی هست؟ نظریه‌های جامعه‌شناسی زیادی برای شناخت بهتر، دقیق‌تر و چندجانبه جامعه خلق شده است و بدون نظریه‌ها نمی‌توانیم جامعه را ببینیم. خوانش نظریات کلاسیک همیشه لازم و ضروری است ولی در واقع هدف جامعه‌شناسی صرفاً بسط نظری نیست. سه حوزه کلیدی جامعه‌شناسی را آرنه در تعامل فرد و جامعه، نابرابری اجتماعی و تغییرات اجتماعی می‌داند. جامعه در یک نگاه جمع تک‌تک افراد و در نگاه دیگر ساختاری از نقش‌ها و روابط است که این ساختار می‌تواند مبتنی بر توافق یا تضاد باشد. نظریات جامعه‌شناسی را بایستی به گونه‌ای انتقادی دور هم جمع کنیم و از حالت موزائیکی خارج کنیم.
فصل چهارم: چشم‌اندازهای جامعه‌شناسی سوئد. در این فصل به زیبایی تاریخچه جامعه‌شناسی سوئد را در سه دوره‌ی هماهنگی انسان با جامعه، هماهنگی جامعه با انسان و هماهنگی انسان‌ها با خود شرح می‌دهد. سپس این تحلیل را در حوزه‌های جنسیت، دولت رفاه، خانواده و مهاجرت برجسته می‌کند. در تاریخ جامعه‌شناسی سوئد نیاز به تدریس این رشته این بود که آن را روشی علمی برای مطالعه زندگی اجتماعی در راستای اصلاح مناسبات انسانی می‌دانستند. در سوئد همچون بسیاری از کشورها، دولت در دوره‌ای از جامعه‌شناسان دور شد. روزی از والتر کورپی، جامعه‌شناس سوئدی علت این دوری پرسیده شد و وی در پاسخ کوتاهی گفت: آنان (دولت) نمی‌خواهند چیز زیادی بدانند.
فصل پنجم: جامعه‌شناسی در جامعه. در نهایت در فصل آخر به این می‌پردازد که گویا نتایج تحقیقات جامعه‌شناسی بدیهی است و یافته‌های گذشته به مرور ارزش خود را از دست می‌دهد. گویا افراد غیرجامعه‌شناس زیادی هستند که کار جامعه‌شناسی انجام می‌دهند. دانش جامعه‌شناسی خود را اثبات یا نفی می‌کند و این علم در ارتباط با دولت و سیاست کنش‌های جالبی از خود نشان می‌دهد. مثلاً سیاست‌مداران زیرسوال‌بردن‌های جامعه‌شناسی را خطرناک می‌دانند. ارتباط خوبی با وسایل ارتباط جمعی دارد و به نقل از بوردیو رسانه را عامل تحریف یافته‌های جامعه‌شناسی می‌داند. در نهایت اینکه به نظر آرنه جامعه‌شناسی، علمی جمعی است، علم دیدن، آنهم دیدن انتقادی است نه علم بایدی، هنجاری و اصلاح‌کننده.

Göran Ahrne - یوران آرنه

📌 منبع: آرنه، یوران (۱۴۰۱). جامعه را ببینیم، مقدمه‌ای بر مفاهیم، نظریه‌ها و روش‌های جامعه‌شناسی، تهران: نشر افکار جدید.

برای مطالعه یادداشت‌های بیشتر، کانال تلگرامم را دنبال کنید.

t.me/hmdsociology

حمید مسعودی

چرا عکس باور عمومی، خودکشی در جامعه پزشکی بالاست؟

۱۴۰۳/۰۵/۱۲، 13:12

باور عمومی این است که پزشکان از وضعیت اقتصادی و طبقه اجتماعی برتری در جامعه برخوردارند، پس با داشتن شرایط مناسب زندگی چرا باید دست به خودکشی بزنند؟ پاسخ به این سوال با عینک روان‌شناسی شاید ساده باشد ولی با عینک جامعه‌شناسی کمی دشوار خواهد بود.

می‌توانیم طبق تحقیقات صورت گرفته چند گزاره جامعه‌شناسی ساده درباره حرفه پزشکی و چرایی بروز خودکشی در این حوزه بزنیم:

پزشکان ساعات کار طولانی، خسته‌کننده، نامتناسب با شرایط عادی زندگی و البته تؤام با چالش‌های عاطفی دارند.

پزشکان هرروزه با درخواست‌های سخت، مداوم و کنترل‌ناپذیر از سوی بیمارستان‌ها و بیماران روبرو هستند.

شغل پزشکی نیاز به دقت بالایی در مواجه با جان انسان‌ها داشته و لذا مسئولیت‌پذیری آن بالاست و اشتباه در آن منجر به احساس بی‌کفایتی و شرمندگی شدیدی می‌کند.

پزشکان از نظر هوش و توان فردی در مرتبه بالایی قرار داشته،‌ تلاش می‌کنند مشکلات‌شان را خود حل کرده و بنابراین کمتر به سراغ مشاوران و حتی دیگر همکاران می‌روند. در همین رابطه فرهنگ پزشکی می‌گوید که آنها باید به دیگران کمک کنند نه اینکه در معرض کمک قرار بگیرند، پس احتمالاً کمتر از دیگران کمک می‌خواهند.

همچنین جامعه نیز نمی‌تواند از تکنیک‌های عادی مقابله با خودکشی به کمک کادر پزشکی بیاید.

آنها نوع مقابله و مشاوره خاصی را می‌طلبند. آنها در فضایی فعالیت می‌کنند که هر روز با مرگ برخورد داشته و پذیرش مرگ برای‌شان ساده‌تر می‌شود.

هوش بالا، تلاش مداوم و سختی‌های تحصیل، پذیرش در دانشگاه، طرح‌ها و آموزش‌های طاقت‌فرسا ولی ضعف در استفاده بهینه از ظرفیت آنها تأثیر منفی بر زندگی کاری‌‌شان می‌گذارد.

نظارت شدید و تصمیم‌گیری یکجانبه والدین در گذشته از استقلال این گروه از افراد کاسته و علایق آنها را در مسیر دیگری قرار داده است.

عکس باور عموم، همه کادر پزشکی از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نبوده و بیکاری، کیفیت پایین کار و درآمد کم در بین تعدادی از پزشکان مشهود است.

در نهایت اینکه آنها دسترسی بالایی به داروهای کشنده و امکان تهیه آزادانه آن دارند.

این گزاره‌ها و داده‌های عمیق‌تر نشان از وضعیت پرچالش حرفه پزشکی دارد. از سوی دیگر چون نابرابری درآمدی در بین کادر پزشکی و پرستاری وجود دارد و این گزاره‌ها در ارتباط با پرستاران نیز صادق است،‌ بنابراین پرستاران بیش از پزشکان در معرض خودکشی هستند. ضرورت دارد نظام پزشکی و درمانی به سادگی از کنار این چالش عبور نکرده و در راستای ارتقای کیفیت زندگی کاری کادر پزشکی تلاش کند تا به سمت حل مسئله حرکت کنیم. شما هم اگر نظری دارید، ممنون می‌شوم با من در میان بگذارید.

حمید مسعودی

چند درصد از دانش‌آموختگان علوم انسانی شاغل می‌شوند؟

۱۴۰۳/۰۵/۱۱، 21:50

اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان بالاخص در رشته‌های علوم انسانی، یکی از مسائل مهم حوزۀ آموزش است و با توجه به حجم بالای پذیرش در دانشگاه‌ها بررسی این مسئله اهمیت بسزایی دارد؛ در پژوهشی با کمک همکاران خود وضعیت ادامۀ تحصیل و اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان زن رشتۀ علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد مورد بررسی قرار گرفت. اگرچه بخش اعظم زحمت‌های انجام پژوهش و نگارش مقاله بر عهده سرکار خانم دکتر ذوالفقاریان بوده است. روش پژوهش به دو صورت تحلیل ثانویۀ اطلاعات موجود و پیمایش تلفنی و تماس با کلیه فارغ‌التحصیلان این رشته بوده است. اهداف پژوهش براساس اطلاعات موجود در سامانۀ آموزشی و مصاحبۀ تلفنی با دانشجویان است. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته است که شاخص‌های مختلف اشتغال‌پذیری را پوشش می‌دهد و پس از اعتباریابی اجرا شده است. یافته‌ها در سامانۀ اطلاعات فارغ‌التحصیلان نشان می‌دهد 53 درصد فارغ‌التحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی هستند که 53 درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. 51 درصد سه نفر برتر در ورودی‌های این رشته زنان بوده‌اند. میزان فارغ‌التحصیلی در این رشته در بین تمام دانشجویان، 80 درصد در هر ورودی و بیشترین ترک تحصیل در سال 1388 با 36 درصد بوده است. یافته‌های مصاحبه‌های تلفنی نیز نشان می‌دهد 51 درصد افراد مورد مطالعه در حال حاضر شاغل هستند. آن‌ها بیشتر در بخش دولتی، به‌صورت قراردادی و تمام‌وقت مشغول به‌کارند. مهم‌ترین انگیزه برای اشتغال برخورداری از استقلال مالی، دلیل عدم اشتغال کمبود فرصت‌های شغلی، دلیل ادامۀ تحصیل علاقه به رشته و دلیل عدم ادامۀ تحصیل کم‌تأثیربودن رشته عنوان شده است. این پژوهش نشان می‌دهد مهم‌ترین عوامل مؤثر در اشتغال دانش‌آموختگان، گرایش به زندگی در شهر مشهد و عضویت در تشکل‌های دانشجویی و تشکل‌های خارج دانشگاه است که زمینۀ مناسبی برای کسب مهارت دانشجویان ایجاد کرده است؛ بنابراین توسعۀ مهارت‌های شغلی در دانشگاه‌ها، برقرار ارتباط دانشگاه با جامعه و همچنین پیگیری وضعیت شغلی پس از دانش‌آموختگی می‌تواند زمینۀ اشتغال دانشجویان را افزایش دهد. برای مطالعه بیشتر این مقاله می‌توانید از سایت فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران اقدام کنید.

منبع: مسعودی، حمید؛ سینائی، وحید؛ ذوالفقاریان، فاطمه. (۱۴۰۳). تبیین اجتماعی، ساختاری و فردی اشتغال‌پذیری زنان در علوم سیاسی. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، ۱۳ (۱): ۱۴۴-۱۲۷.

https://jisr.ut.ac.ir/article_96622.html

حمید مسعودی

چرا جامعه به سمت کسب درآمد از طریق ایردراپ‌ها رفته است؟

۱۴۰۳/۰۵/۱۰، 5:3

▪️ ایردراپ چیست و چرا ارزشمند است؟

به طور ساده ایردراپ یعنی توزیع رایگان ارز دیجیتال در بین کاربران. این کار باعث می‌شود مردم بیشتری درباره یک پروژه آگاه شده و به مشارکت بیشتر (خرید و فروش) و اعتباربخشی به ارزش یک توکن یا ارز ترغیب شوند. در دو نوع عمومی و خصوصی هستند. آنچه الان در جامعه ما رایج شده است بیشتر حالت عمومی دارد. این پروژه‌ها ترکیبی از بازی و کسب درآمد است، آنچه سال‌ها قبل مطرح شده بود. بازی‌ها دیگر نمی‌توانند فقط سرگرمی باشند، موبایل دیگر نمی‌تواند سرگرمی باشد، شبکه‌های اجتماعی هم دیگر نمی‌توانند فقط برای اطلاع‌یابی و ارتباط باشند. کسب درآمد هرچند اندک می‌تواند محرک مناسبی برای گرایش بیشتر کاربران به شبکه‌های اجتماعی، موبایل و بازی باشد. مدیران پروژه با توزیع رایگان توکن، می‌توانند برندسازی کنند، آگاهی‌بخشی کنند، سرمایه اجتماعی خود را ارتقا دهند، از کاربران خود بازخورد بگیرند، سرمایه‌گذاران مطرح را جذب کنند. این موارد را در اغلب ایردراپ‌های فعلی می‌بینید.

▪️ من چه کنم؟

می‌توانید این ماجرا را نادیده بگیرید ولی به نظرم با مشارکت موقتی و شاید پایدار در این ایردراپ‌ها ضمن آگاهی از شیوه‌های جدید کسب درآمد، از اوقات فراغت خود استفاده بهینه کنید. البته ترکیب پول و بازی ما را بیشتر معتاد می‌کند. منتظر باشید تا ببینید انتهای آن چه می‌شود، مادامی که اطلاعات هویتی، رمز و ... در اختیار کسی قرار نداده‌اید نگران نباشید. گریز از شبکه‌های اجتماعی و فناوری ما را از جریان جامعه دور می‌کند.

▪️ چگونه کسب درآمد کنم؟

ایردراپ از یک تاریخ خاص تا تاریخ خاصی شروع به توزیع توکن می‌کند، کاربر بازی می‌کند و سکه جمع می‌کند. دوستان خود را دعوت می‌کند، در کانال‌های ایردراپ عضو شده و سکه بیشتری جمع می‌کند. می‌تواند با تب‌کردن (کلیک) به صورت آنلاین و یا با ماین‌کردن (استخراج) به صورت آفلاین و در برخی بازی‌های ساده سکه جمع کند. پس از پایان پروژه، استخراج به پایان رسیده و توکن‌ها توسط مدیر پروژه و سرمایه‌گذاران ارزش‌گذاری ارزی می‌شود. هرچه تعداد کاربران بیشتر شود اگرچه برند ایردراپ اهمیت می‌یابد ولی ارزش هر توکن کاهش می‌یابد. پس از ارزش‌گذاری کاربران می‌توانند سکه‌های بازی را به پول تبدیل کرده و از روش‌های مختلف آن را وارد کیف پول کرده و برداشت کنند. حتی برخی از کاربران با بررسی بیشتر ممکن است سکه‌های بازی را پیش‌خرید کرده و یا بعد از ارزش‌گذاری آن را بخرند. ممکن هم هست پروژه شکست خورده و سهم کمی دست ما را بگیرد.

▪️ در نهایت ...

به دلیل تحریم کشور، وجود افراد کلاهبردار و نابلدی کاربران ممکن است سکه‌ها، ارز و پول از بین برود ولی دوستان به نظرم از نوآوری فرار نکنید و مشارکت کنید. بازی کنید و مقدار وقت برای آن بگذارید. برای بسیاری از کشورها این کار سود اقتصادی ندارد ولی به دلیل پایین‌بودن ارزش پول کشور نسبت به ارزهای جهانی، بیکاری جوانان، کنجکاوی و کسب اعتماد نوجوانان، تب آن در کشور داغ است. اگر این نوشته برای آگاهی شما کمک کرد لطفا آن را برای دوستان خود بفرستید و برای حمایت ایردراپ‌های زیر را فعال کنید، اگر خطا داد چند بار دیگر امتحان کنید. البته برخی با پراکسی و برخی با فیلترشکن باز می‌شود. عضویت در چند ایردراپ طبیعتا درآمد افراد را افزایش می‌یابد.

حمید مسعودی

جامعه‌شناسی ترس و خشونت در تحلیل فیلم پاکسازی

۱۴۰۳/۰۵/۰۸، 8:47

در کنار توجه به کالا یا محصول یکی از گونه‌های جدید جامعه‌شناسی اقتصادی و بازار توجه به عنصر احساسات است. جایی که به نظر می‌رسد کمتر قابل سنجش و ارزیابی اقتصادی باشد. ترس و احساس ترس مبنایی برای گردش مالی در نظام سرمایه‌داری شده و جامعه بخش قابل توجهی از درآمد خود را به کاهش میزان ترس یا کنترل خشونت اختصاص می‌دهد. این پدیده مبنایی است برای اینکه فیلم پاکسازی (۲۰۱۳) بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در این فیلم از ابتدا تا انتها با صنعت ترس روبرو هستیم. ترس ابزاری برای انتخاب و تصمیم‌گیری در جامعه می‌شود، می‌ترسیم و مسیر دیگری را جایگزین می‌کنیم. جایی که نظام سرمایه‌داری در راستای کاهش ترس و خشونت جامعه با فروش سیستم‌های تأمین امنیت بعد دیگری از خود را نشان می‌دهد. بازار وحشت، ترس و خشونت شبکه‌ای از ذینفعان اجتماعی را پیرامون خود شکل داده و به نوعی برای خود کارکرد اجتماعی تعریف می‌کند. نابرابری نژادی در حد اعلی نژادپرستی خود را نمایان ساخته و با تحقیر یا حذف افراد ناتوان نمود داروینیسم اجتماعی می‌شود. اگرچه قانون برای کنترل جامعه وجود دارد ولی در یک روز خاص و در قالب صنعت رویداد وحشت، قانون، امداد و نجات خاموش شده و آزادی بروز خشونت خود را نشان می‌دهد. رسانه‌ها و تکنولوژی نیز به شکل‌گیری چنین نظامی کمک می‌کند. اگرچه خانواده تلاش می‌کند تأمین امنیت را به اعضای خانواده آموزش دهد ولی این یک مادر است که تلاش می‌کند نظام اقتصادی و اجتماعی ترس را از بین ببرد. در تحلیل این فیلم می‌توانیم از نظریات مختلف متأخر جامعه‌شناسی همچون زیگمونت باومن (نقش جهانی‌شدن، تغییرات سریع و جامعه سیال در شکل‌گیری ترس)، اولریش بک (جامعه پرمخاطره و خصائل خطر در عصر مدرن) و استانلی کوهن (ساخت اجتماعی ترس توسط رسانه‌ها و نخبگان) استفاده کنیم. این الگو را تا حدودی می‌توانیم در فیلم‌های شما بعدی هستید (2011 You're Next)، غریبه‌ها (2008 The Strangers)، شکار (2020 The Hunt) و آماده یا نه (2019 Ready or Not) دنبال کنیم. پیشنهاد می‌کنم این فیلم را به دور از چشم کودکان و با عینک جامعه‌شناسی ببینید.

حمید مسعودی

ارزش، نگرش، رفتار و کنش چه ارتباطی با هم دارند؟

۱۴۰۳/۰۵/۰۷، 12:15

این چهار مفهوم که اغلب به اشتباه گرفته می‌شوند، به ترتیب از ریشه تا سطح قرار می‌گیرند. ارزش باور اصلی موارد مهم یا مطلوب جامعه بوده و انتخاب‌های ما را هدایت می‌کند (ارزشمندی صداقت). پس از آن نگرش قرار می‌گیرد که موقعیت ذهنی یا احساس مثبت یا منفی درباره هرچیزی بر اساس ارزش‌های مبنایی است (نگرش نسبت به راستگویی). رفتار پس از نگرش بوده ولی پاسخ قابل اندازه‌گیری و مشاهده است (تداوم در راستگویی) و در نهایت کنش فعل یا عمل معین تجلی‌یافته در جامعه است (امتناع از پذیرش رشوه یا صداقت در شغل). البته هرچه به سطح نزدیک می‌شویم از جامعه و پیرامون تأثیر می‌پذیریم و همچنین رابطه این چهار مفهوم خطی نیست بلکه با هم تعامل و دیالکتیک دارند و بر هم اثر می‌گذارند. پس اگر می‌خواهیم کنشی در جامعه تغییر کند باید به سراغ رفتارهای مبنایی برویم و بعد نگرش‌ها و بعد ارزش‌ها. به نوعی اینکه مسئله‌ای را در جامعه می‌بینید و دنبال تحلیل آن هستید الزاما قابل رؤیت نیست و باید در جامعه عمیق شوید. چرا برخی رانندگی پرخطر دارند؟ برای پاسخ اینگونه اقدام کنید: آیا رانندگی پرخطر یک کنش جمعی است؟ افراد چه رفتارهای پنهان و آشکار در این ارتباط دارند؟ چه نگرشی نسبت به رانندگی دارند؟ چه ارزش‌های مرتبطی را در رانندگی باور دارند؟ هر کدام را پاسخ دهیم راه‌حل مناسب‌اش نیز پیدا می‌شود.

برای مطالعه یادداشت‌های بیشتر کانال تلگرامم را دنبال کنید.

t.me/hmdsociology

حمید مسعودی

اضطراب جایگاه اجتماعی چیست و چه باید کرد؟

۱۴۰۳/۰۵/۰۷، 5:36

اگر نیل به جایگاه بالاتر اجتماعی شما را مضطرب می‌کند، بدانید که تنها نیستید. آلن دوباتن در کتاب اضطراب جایگاه اجتماعی به دو مسئله موجبات یا علل و راه‌حل‌های اضطراب جایگاه اجتماعی می‌پردازد. در بخش اول، موجبات اضطراب را در تمایل،‌ افاده، توقعات، شایسته‌سالاری و وابستگی می‌داند و در بخش دوم، راه‌حل‌های کاهش اضطراب را در فلسفه، هنر، سیاست، دین و بوهمیا (کولی) می‌داند. وی می‌گوید انسان در جستجوی سیری‌ناپذیر برای کسب موقعیت اجتماعی است و ریشه آن نیز در عشق است، عشقی که دیگر مادی نیست بلکه نیاز به پذیرفته‌شدن توسط دیگران را به‌دنبال دارد. در این مسیر وی قضاوت می‌کند و این قضاوت یا مقایسه باعث اضطرابش می‌شود. طراحی نظام اجتماعی بر اساس شایسته‌سالاری و عقب‌ماندگی فردی باعث تشدید اضطراب می‌شود. وی می‌گوید نمی‌توانیم اضطراب را کم کنیم بلکه بایستی با فلسفیدن در زندگی افراد طبقات مختلف آن را کاهش دهیم. هنر مخصوصا کاریکاتور و تضعیف صاحب‌منصبان اضطراب‌مان را کاهش می‌دهد. دین هم پناهگاهی برای کاهش اضطراب طبقات فرودست است و ارتباط اخروی ارزش دنیا را در نگاه آنها می‌کاهد. برخی نیز سبک زندگی کولی‌وار در عین ثروت می‌گیرند و این سبک زندگی می‌تواند اضطراب را کاهش دهد. کتاب ترجمه وزین خانم تقدیسی و انتشارات ققنوس است، بخوانید و لذت ببرید.

کتاب اضطراب جایگاه اجتماعی

برای مطالعه یادداشت‌های بیشتر کانال تلگرامم را دنبال کنید.

t.me/hmdsociology

حمید مسعودی

نابرابری در توزیع پیامدهای خطر

۱۴۰۳/۰۵/۰۶، 21:45

زمانی که خطری اکثر مردم جامعه را تهدید می‌کند، مثلاً اشعه ماورای بنفش، بیماری همه‌گیر، غذای ناسالم و از این قسم؛ توزیع نابرابر پیامدهای این خطر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. شاید برای‌تان جالب باشد که یکی از مباحث مهم در جامعه‌شناسی نابرابری، نابرابری در پیامدهای خطراتی است که در جامعه وجود دارد. گروه‌های دارا بهتر از گروه‌های ندار از خود در برابر خطرات محافظت می‌کنند. به عبارت ساده هرکه ثروتمندتر باشد خطر کمتر تهدیدش می‌کند. ولی این همه ماجرا نیست، دولت‌ها به راحتی در عین پرداخت حقوق ماهیانه، با تعطیلی ادارات، از کارکنان خود محافظت می‌کنند ولی بخش خصوصی و خرده بازار نمی‌تواند چنین کاری کند، چرا که پایداری‌اش به فعالیت‌ش در بازار وابسته است. اولریش بک در کتاب جامعه مخاطره‌آمیز این مسئله را با مثال‌های دیگری تشریح می‌کند. به بیان وی جامعه مدرن با انواع خطرات روبرو است که ریشه در توسعه صنعتی و نابودی محیط‌زیست دارد و این خطرات از جنس خطرات کلاسیک نیست. این خطرات گسترده، جهانی، نامرئی و غیرقابل کنترل هستند و همه گروه‌های اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اما تأثیرات آن‌ها بر گروه‌های خاصی بیشتر است. بخش خصوصی نقش کمتری در بروز این خطرات دارد ولی اثر نابرابرتر و بیشتری نسبت به آن می‌پذیرد. در کنار این افراد، خطرات مدرن تأثیر بیشتر بر طبقات فرودست، ساکنان مناطق کم‌برخوردار، کارگران مشاغل سخت و حتی زنان، کودکان و سالمندان دارد. بنابراین بر دولت‌ها است که حمایت خود در برابر خطرات را به صورت برابر بین تمامی شهروندان توزیع کنند و صرفاً به فکر کارکنان خود نباشند.

برای مطالعه یادداشت‌های بیشتر کانال تلگرامم را دنبال کنید.

t.me/hmdsociology

حمید مسعودی
© نوشته‌های جامعه‌شناسی
طراح قالب: وبلاگ :: webloog
درباره من
نوشته‌های جامعه‌شناسی من عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند و نویسنده مطالب این وبلاگ هستم. یادداشت‌ها، تجربیات و آموزش‌هایم را در این صفحه به اشتراک می‌گذارم. برای ارتباط و دریافت سریع‌تر مطالب می‌توانید صفحه شخصی‌ام در تلگرام را نیز دنبال کنید.
جدیدترین‌ها
  • ترس چگونه سلطنت می‌کند؟ ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
  • نقش مددکاران اجتماعی در بهزیستی سالمندی ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • مسئولیت اجتماعی روان‌شناس و مشاور ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • نخبگان افغانستان چه نگرشی نسبت به سیاست‌های ایران، پاکستان و هند دارند؟ ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • لطفا سفر خودرویی، تنها دلخوشی و آرزوی مردم را تلخ نکنید! ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
  • نیم قرن فراز و نشیب حقوق کارگران میان تورم و تحریم ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
  • دست‌هایی که منتظر است | پاداش‌هایی که سال به سال آب می‌رود؛ ۱۴۰۳/۱۲/۰۳
  • شاخص جهانی ادراک فساد و چیزهایی که بهتر است بدانیم ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • قلبی که دریده شد، آرزویی که شکست، امیدهایی که زنده است ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • سفر ناتمام مایکل بوراوی در عمومی‌سازی جامعه‌شناسی و توجه به عدالت و کارگران ۱۴۰۳/۱۱/۲۵
  • خوانش کتاب جامعه را ببینیم اثر یوران آرنه جامعه‌شناس سوئدی ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
  • چرا عکس باور عمومی، خودکشی در جامعه پزشکی بالاست؟ ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
موضوعات
  • نظرسنجی تدریس
  • کتاب لاتین جامعه شناسی
  • کلید واژه های اجتماعی
  • روش تحقیق در علوم اجتماعی
  • آمار و کاربردهای آن در پژوهشگری
  • جامعه شناسی محض
  • جامعه شناسی کاربردی
  • نرم افزار و رایانه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • ویژه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • زبان انگلیسی در علوم اجتماعی
  • گوناگون مرتبط با جامعه شناسی
  • مهارت های انجام پژوهش اجتماعی
  • راهکارهای جستجوی اینترنتی
  • آزمون های ارشد و دکتری جامعه شناسی
  • مشاهیر و استادان جامعه شناسی
  • اخبار جامعه شناسی
برچسب‌ها
  • اقتصاد (1)
  • spss (1)
  • آمار استنباطی (1)
  • آمار توصیفی (1)
  • پژوهش اقتصادی (1)
آرشیو
  • آبان ۱۴۰۴
  • مرداد ۱۴۰۴
  • فروردین ۱۴۰۴
  • اسفند ۱۴۰۳
  • بهمن ۱۴۰۳
  • مرداد ۱۴۰۳
  • خرداد ۱۴۰۲
  • فروردین ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
  • مهر ۱۳۹۸
  • شهریور ۱۳۹۸
  • مرداد ۱۳۹۸
  • تیر ۱۳۹۸
  • خرداد ۱۳۹۸
  • اردیبهشت ۱۳۹۸
  • بهمن ۱۳۹۷
  • دی ۱۳۹۷
  • مهر ۱۳۹۷
  • مرداد ۱۳۹۷
  • خرداد ۱۳۹۷
  • بهمن ۱۳۹۵
  • دی ۱۳۹۵
  • آذر ۱۳۹۵
  • آبان ۱۳۹۵
  • مرداد ۱۳۹۵
  • تیر ۱۳۹۵
  • اردیبهشت ۱۳۹۵
  • اسفند ۱۳۹۴
  • بهمن ۱۳۹۴
  • دی ۱۳۹۴
  • آذر ۱۳۹۴
  • آبان ۱۳۹۴
  • مهر ۱۳۹۴
  • شهریور ۱۳۹۴
  • آرشيو
دوستان
  • صفحه شخصی من در دانشگاه
  • صفحه شخصی در مگیران
  • صفحه شخصی در سیویلیکا
  • صفحه شخصی در آپارات
  • صفحه شخصی در گوگل اسکالر
امکانات
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

آمارگیر وبلاگ