نوشته‌های جامعه‌شناسی

نوشته‌های جامعه‌شناسی

  • خانه
  • پروفایل
  • ایمیل
  • آرشیو
  • نوشته‌ها

تقلب در پژوهش‌های کیفی آسان‌تر از پژوهش‌های کمی!

۱۳۹۵/۱۰/۲۴، 19:28

📌 چندوقتی است که شاهد درخواست‌های بسیاری از سوی دانشجویانی شده‌ایم که تمایل دارند فصل چهارم پایان‌نامه و حتی رساله خود را کسی غیر از خودشان انجام دهد. با این موضوع روشن می‌شود که پژوهش‌های کیفی نیز در حال بازاری‌شدن است و به شرکت‌ها و افراد واگذار می‌شود. به راستی چه اتفاق خواهد افتاد اگر چنین شود؟ آیا دانشگاه‌ها، نشریات و اساتید متوجه خواهند شد که در پایان‌نامه یا مقاله‌ای که به روش کیفی (مثلاً تحلیل مضمون یا تحلیل روایت) انجام شده است، تقلبی صورت گرفته یا داده‌سازی شده است؟ اصلاً گردآوری اطلاعات انجام نشده است؟ به چند نکته جالب در این رابطه اشاره می‌کنم:

📌 می‌دانیم که پژوهش کیفی محقق‌محور است نه ابزارمحور. کنترل ابزار و اعتبار و صحت آن ساده‌تر از کنترل شخص محقق است. از طرف دیگر زمان بیشتری برای کنترل محقق نیاز است تا ابزار؛ و در انبوه دانشجویان و محققان کنترل آنها کمتر صورت می‌گیرد. همچنین پژوهش کیفی قابلیت تعمیم به جامعه ندارد و بیشتر به خلق مفاهیم و نظریات جدید منجر می‌شود. عدم قدرت تعمیم این پژوهش‌ها و قوم‌مداری (خاص‌گرایی) آنها باعث می‌شود که هر یافته‌ای به راحتی مورد پذیرش قرار گیرد.

📌 با توجه به اینکه پژوهش کیفی آزمون‌پذیر نیست یا لااقل به سختی قابل آزمون است و این هم به بحث قبل مرتبط است، کمتر کسی تمایل دارد که یافته‌ها را آزمون کند، لذا در این صورت نیز صحت و سقم آن بیشتر به خطر می‌افتد. چرا که تا وقتی نتوان یافته‌ای را آزمود و تکرار کرد ناچار باید به آن اعتماد کرد.

📌 خواندن نتایج پژوهش کیفی خسته‌کننده است؛ اگرچه انجام آن نیز خسته‌کننده است و زحمت زیادی را از محقق می‌برد. زمان‌بر بودن و خسته‌کننده‌بودن آن هم باعث می‌شود که کنترل کمتری بر یافته‌های آن انجام گیرد و لذا اعتبار یافته‌ها به زیر سؤال می‌رود.

📌 خلاقیت یکی از عناصر اصلی در پژوهش کیفی است چرا که محقق محور است ولی خلاقیت کاذب در پژوهش کیفی برتری به حساب می‌آید. یعنی اینکه با مفهوم‌سازی‌های نو این گمان می‌رود که یافته خلاقانه ابداع شده است در صورتی که در اغلب موارد این‌گونه نیست.

✅ چه باید کرد؟
📌 بنا به این موارد اعتماد به پژوهشگر کیفی کلید حل مشکل است؛ تا زمانی که محقق مورد اعتماد نباشد نمی‌توان به مسیر پژوهش و یافته‌ها اعتماد کرد. این یعنی اینکه استاد راهنما به دانشجو و نشریات به نویسنده باید اعتماد و شناخت کامل داشته باشند تا در این میان بهتر بتوانند به یافته‌های ارائه شده اعتماد کنند.

📌 بهتر است پژوهش کیفی را در مقام پژوهش معتبر صاحب‌نظران آن حوزه انجام دهند. صاحب‌نظر نمی‌تواند یا کمتر می‌تواند دانشجوی کارشناسی‌ارشد و حتی گاهی دانشجوی دکتری باشد. صاحب‌نظر عمری در حوزه خاص پژوهش کرده و حال به انجام پژوهش کیفی در آن حوزه اقدام می‌کند. برای آموزش و یادگیری اما مشکلی وجود ندارد. پذیرش مقاله نیز می‌تواند به صاحب‌نظر بودن نویسنده اتکا کند. پس در دانشگاه‌ها نباید بر انجام پژوهش کیفی در قالب پایان‌نامه اقدام کرد و اگر چنین کرد باید دانشجو را کنترل جدی نمود.

✅ چند گفتگو:
- استاد: با کیا مصاحبه کردی؟
- دانشجو: استاد مصاحبه‌شونده رو که نمیشه معرفی کرد!!!

- استاد: فایل صوت مصاحبه‌هات رو بده بهم!
- دانشجو: استاد مصاحبه‌شونده اجازه نداد ضبط کنم!!!

- استاد: پس متن مصاحبه‌ها رو بده بخونم!
- دانشجو: من که ضبط نکردم متن مصاحبه ندارم، فقط کلیدواژه‌هاست!!!

- استاد: واقعاً مصاحبه کردی؟!
- دانشجو: یعنی شما به من اعتماد ندارید!؟!


📌 این نوشتار نشان از آن ندارد که در پژوهش کمی امکان تقلب نیست بلکه قابل کنترل‌تر است.

حمیدمسعودی (دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی)

حمید مسعودی

مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ism)

۱۳۹۵/۱۰/۱۱، 16:52

 📌  مدل سازی ساختاری تفسیری (ism) فرایندی متعامل است که در آن، مجموعه‌ای از عناصر مختلف و مرتبط با همدیگر در یک مدل سیستماتیک جامع ساختاربندی می‌شوند (آذر و همکاران، 1392). مدل‌سازی ساختاری تفسیری در پژوهش های متعددی مورد استفاده قرار گرفته است. مدل ساز ی ساختاری تفسیری یا Interpretive Structural Modelling توسط اندرو سیج به سال 1977 ارائه شد.

ادامه مطلب را بخوانید...

 

ادامه مطلب ..
حمید مسعودی

فراترکیب چیست؟

۱۳۹۵/۱۰/۱۱، 7:59

فراتركيب مشابه فراتحليل، براي يكپارچه‌سازي چندين مطالعه براي ايجاد يافته‌هاي جامع و تفسيري صورت مي‌گيرد. در مقايسه با رويكرد فراتحليلي كمّي كه بر داده‌هاي كمي ادبيات موضوع و رويكردهاي آماري تكيه دارد، فراتركيب متمركز بر مطالعات كيفي بوده، به ترجمه مطالعات كيفي به يكديگر و فهم عميق پژوهشگر برمي‌گردد. پس فراترکیب نوعی مطالعۀ کیفی است که اطلاعات و یافته‌های استخراج شده از مطالعات کیفی دیگر مرتبط با موضوع و مشابه آن را بررسی می‌کند و با فراهم کردن نگرش سیستماتیک برای محققان، از طریق ترکیب پژوهش‌های کیفی مختلف، به کشف موضوعات و استعاره‌های جدید و اساسی می‌پردازد (نوبل و هایر، 1988).

فراتركيب اطلاعات و يافته‌هاي استخراج شده از مطالعات كيفي ديگر با موضوع مرتبط و مشابه را بررسي مي‌كند. در نتيجه، نمونه‌ي موردنظر براي فراتركيب، از مطالعات كيفي منتخب و براساس ارتباط آنها با سؤال پژوهش تشكيل مي‌شود. فراتركيب، مرور يكپارچه ادبيات كيفي موضوع موردنظر و تجزيه و تحليل داده‌هاي ثانويه و اصلي از مطالعات منتخب نيست، بلكه تحليل يافته‌هاي اين مطالعات است. به‌عبارتي، فراتركيب، تركيب تفسير تفسيرات داده‌هاي اصلي مطالعات منتخب است.

فراتركيب، بر مطالعات كيفي كه لزوماً ادبيات وسيعي را شامل نمي‌شود، تمركز دارد و به‌جاي ارائه خلاصه‌ي جامعي از يافته‌ها، يك تركيب تفسيري از يافته‌ها را ايجاد مي‌كند. فراتركيب با فراهم كردن نگرش سيستماتيك براي پژوهشگران از راه تركيب پژوهش‌هاي كيفي مختلف به كشف موضوعات و استعاره‌هاي جديد و اساسي مي‌پردازد و با اين روش دانش جاري را ارتقا داده، يك ديد جامع و گسترده‌اي را نسبت به مسائل پديد مي‌آورد.

فراتركيب مستلزم اين است كه پژوهشگر يك بازنگري دقيق و عميق انجام داده، يافته‌هاي پژوهش‌هاي كيفي مرتبط را تركيب كند. از راه بررسي يافته‌هاي مقاله‌هاي اصلي پژوهش، پژوهشگران واژه‌هايي را آشكار و ايجاد مي‌كنند كه نمايش جامع‌تري از پديده تحت بررسي را نشان مي‌دهد. مشابه نگرش نظام‌مند، نتيجه‌ي فراتلفيق

بزرگتر از مجموع بخش‌هايش است.

نوبلت و هير (1977) سه فاز اصلي را براي فراتركيب به شکل زیر ارائه می‌کنند:

انتخاب مطالعات بر اساس جستجوی سیستماتیک و گزینش نهایی

تركيب ترجمه‌ها بر اساس شباهت‌ها و اختلافات به صورت تحلیل تم

ارائه‌ي تلفيقی یافته‌ها در دسته‌بندی گروهی

 

روسو و ساندوسكي (2007) روشي هفت گامي را معرفي مي‌كنند:

تنتظيم سئوال پژوهش

مرور ادبيات به شكل سيستماتيك

جستجو و انتخاب متون مناسب

استخراج اطلاعات متون

تجزيه و تحليل و تركيب يافته‌هاي كيفي

كنترل كيفيت

ارائه‌ي يافته‌ها

حمید مسعودی

آیین مصرفی‌شده‌ ازدواج

۱۳۹۵/۱۰/۰۹، 16:53

بر همگان جنبه فرهنگی و اجتماعی ازدواج روشن است ولی کمتر به ابعاد اقتصادی این موضوع توجه شده است. ازدواج فرآیندی طولانی است که با هدفی اجتماعی یعنی تشکیل خانواده و بقای نسل و تشریفاتی فرهنگی یعنی آداب و مناسک سنتی انجام می‌شود. این موضوع از زمان آشنایی زوجین آغاز شده و در مراسم ازدواج به پایان می‌رسد. در تحلیل ازدواج اغلب بر جنبه‌‌های کلان آن در جامعه و چالش‌های بزرگ و کوچک آن تاکید شده است. توسعه ازدواج یعنی رشد خانواده‌های سالم و در نتیجه ایجاد جامعه‌ای مملو از اخلاق و آرامش روانی. در بررسی‌های متعدد روشن شده است که ازدواج مزیت‌های بسیاری داشته و رویدادی مثبت از سوی جامعه در نظر گرفته می‌شود؛ ولی چه شده است که امروز هزینه‌‌های آن یکی از موانع جدی به شمار می‌رود؟

 

ادامه مطلب را بخوانید ...

 

ادامه مطلب ..
حمید مسعودی

طراحی اینفوگرافی با هزینه های مناسب

۱۳۹۵/۱۰/۰۲، 23:59

به اینفوگرافی زیر نگاه کنید...

اینفوگرافی معرفی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی

در صورت نیاز به طراحی به آی دی تلگرامی زیر پیام بدید...

@masoudihamid

 

 

حمید مسعودی
© نوشته‌های جامعه‌شناسی
طراح قالب: وبلاگ :: webloog
درباره من
نوشته‌های جامعه‌شناسی من عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند و نویسنده مطالب این وبلاگ هستم. یادداشت‌ها، تجربیات و آموزش‌هایم را در این صفحه به اشتراک می‌گذارم. برای ارتباط و دریافت سریع‌تر مطالب می‌توانید صفحه شخصی‌ام در تلگرام را نیز دنبال کنید.
جدیدترین‌ها
  • ترس چگونه سلطنت می‌کند؟ ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
  • نقش مددکاران اجتماعی در بهزیستی سالمندی ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • مسئولیت اجتماعی روان‌شناس و مشاور ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • نخبگان افغانستان چه نگرشی نسبت به سیاست‌های ایران، پاکستان و هند دارند؟ ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • لطفا سفر خودرویی، تنها دلخوشی و آرزوی مردم را تلخ نکنید! ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
  • نیم قرن فراز و نشیب حقوق کارگران میان تورم و تحریم ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
  • دست‌هایی که منتظر است | پاداش‌هایی که سال به سال آب می‌رود؛ ۱۴۰۳/۱۲/۰۳
  • شاخص جهانی ادراک فساد و چیزهایی که بهتر است بدانیم ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • قلبی که دریده شد، آرزویی که شکست، امیدهایی که زنده است ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • سفر ناتمام مایکل بوراوی در عمومی‌سازی جامعه‌شناسی و توجه به عدالت و کارگران ۱۴۰۳/۱۱/۲۵
  • خوانش کتاب جامعه را ببینیم اثر یوران آرنه جامعه‌شناس سوئدی ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
  • چرا عکس باور عمومی، خودکشی در جامعه پزشکی بالاست؟ ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
موضوعات
  • نظرسنجی تدریس
  • کتاب لاتین جامعه شناسی
  • کلید واژه های اجتماعی
  • روش تحقیق در علوم اجتماعی
  • آمار و کاربردهای آن در پژوهشگری
  • جامعه شناسی محض
  • جامعه شناسی کاربردی
  • نرم افزار و رایانه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • ویژه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • زبان انگلیسی در علوم اجتماعی
  • گوناگون مرتبط با جامعه شناسی
  • مهارت های انجام پژوهش اجتماعی
  • راهکارهای جستجوی اینترنتی
  • آزمون های ارشد و دکتری جامعه شناسی
  • مشاهیر و استادان جامعه شناسی
  • اخبار جامعه شناسی
برچسب‌ها
  • اقتصاد (1)
  • spss (1)
  • آمار استنباطی (1)
  • آمار توصیفی (1)
  • پژوهش اقتصادی (1)
آرشیو
  • آبان ۱۴۰۴
  • مرداد ۱۴۰۴
  • فروردین ۱۴۰۴
  • اسفند ۱۴۰۳
  • بهمن ۱۴۰۳
  • مرداد ۱۴۰۳
  • خرداد ۱۴۰۲
  • فروردین ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
  • مهر ۱۳۹۸
  • شهریور ۱۳۹۸
  • مرداد ۱۳۹۸
  • تیر ۱۳۹۸
  • خرداد ۱۳۹۸
  • اردیبهشت ۱۳۹۸
  • بهمن ۱۳۹۷
  • دی ۱۳۹۷
  • مهر ۱۳۹۷
  • مرداد ۱۳۹۷
  • خرداد ۱۳۹۷
  • بهمن ۱۳۹۵
  • دی ۱۳۹۵
  • آذر ۱۳۹۵
  • آبان ۱۳۹۵
  • مرداد ۱۳۹۵
  • تیر ۱۳۹۵
  • اردیبهشت ۱۳۹۵
  • اسفند ۱۳۹۴
  • بهمن ۱۳۹۴
  • دی ۱۳۹۴
  • آذر ۱۳۹۴
  • آبان ۱۳۹۴
  • مهر ۱۳۹۴
  • شهریور ۱۳۹۴
  • آرشيو
دوستان
  • صفحه شخصی من در دانشگاه
  • صفحه شخصی در مگیران
  • صفحه شخصی در سیویلیکا
  • صفحه شخصی در آپارات
  • صفحه شخصی در گوگل اسکالر
امکانات
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

آمارگیر وبلاگ