نوشته‌های جامعه‌شناسی

نوشته‌های جامعه‌شناسی

  • خانه
  • پروفایل
  • ایمیل
  • آرشیو
  • نوشته‌ها

هویت‌یابی شهروندان از مشارکت در مناسک مذهبی

۱۳۹۸/۰۶/۱۶، 9:16

هویت در معنای چیستی انسان است و هر فردی تلاش می‌کند به روش‌های مختلف به هویت‌یابی خود بپردازد. پرسش‌های ساده‌ای همچون «من کیستم» و «به کجا می‌روم»، ریشه در شناخت خود و هویت‌یابی دارد. هویت ابعاد و لایه‌های مختلفی دارد؛ هویت در خانواده، هویت شناسنامه‌ای، هویت جسمی، هویت اجتماعی، هویت ملی، هویت مذهبی، هویت محله‌ای از جمله آن است. فرد با حضور در فضاهای مختلف، انجام فعالیت‌های مختلف، اعلام نظر و مشارکت می‌تواند خود را معرفی کند. آنچه در عصر فناوری روی داده است، دگرگونی مفهوم هویت یا تغییر آن و حتی خلق هویت‌های جدیدی همچون هویت کاذب یا دوگانه در فضای مجازی است. هرچقدر فرد در نقش‌آفرینی و مشارکت و نمود نشانه‌ها دقیق‌تر و واقعی‌تر باشد، هویت وی نیز نمود مناسب‌تر و صحیحی خواهد داشت. برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی از جمله زمینه‌های معرف ویژگی‌های فرد و هویت وی است. رویدادهای مذهبی در ایران ازجمله ایام محرم و صفر جزو روزهایی است که در آن رویدادها، سخنرانی‌ها، مراسم تعزیه و نوحه‌خوانی، مراسم دعا و قرآن‌خوانی، برنامه‌های نمایشی، تهیه و توزیع خوراکی‌ها، لباس و پوشاک خاص، نواهای خاص و ... رخ می‌دهد. مشارکت‌کنندگان در این مراسم به دنبال چیستی و هویت خود و الحاق آن به ارزش‌های والای انسانی هستند. افرادی که میزبان‌اند به طریقی و افرادی که مخاطب هستند، به طریق دیگر در این هویت‌یابی مشارکت می‌کنند. هویت مذهبی به‌عنوان یکی از ابعاد هویت نزد ایرانیان برجستگی دارد. این بعد در ترکیب با هویت‌های فرهنگی و اجتماعی قرار می‌گیرد و مقوله‌ای چندبخشی است. رویدادهای محرم و صفر باعث تقویت شناخت ماهیت انسان می‌شود و پرسش‌های بسیاری را پاسخ می‌دهد. به عبارت ساده، هرگاه فردی در این مراسم نقش ایفا می‌کند، نمودی خاص از خود را عرضه می‌کند. مناسک مذهبی در درجه اول بر عواطف فرد تأثیرگذارند، سپس از شناخت و در نهایت بر رفتار فرد تأثیر می‌گذارند. هرچقدر مشارکت در مناسک مذهبی بتواند بالاتر از بعد عاطفی هویت‌یابی به ابعاد شناختی و رفتاری نیز بپردازد، این عنصر هویتی عمیق‌تر خواهد شد. تهییج احساسات و عواطف انسانی در مناسک مذهبی آغازی است بر کسب معارف و دانش مذهبی و این دو مقدمه‌ای برای کنشگری و رفتار متعالی انسانی است. مناسک مذهبی در جامعه فرصت مناسبی است که انسان به معنای واقعی به سبک زندگی مناسب آگاهی یافته و عمل نماید. هویت مذهبی زمانی نمود واقعی پیدا می‌کند که پیامدها و آثار آن در زندگی شهروندان دیده شود. به عبارت ساده‌تر، هویت مذهبی واقعی زمانی است که رفتارهای اجتماعی و خانوادگی شهروندان مبتنی بر ارزش‌های والای انسانی باشد. شهروندانی هویت مذهبی واقعی را درک کرده‌اند که در رعایت حقوق سایر شهروندان، در حفاظت از محیط زیست شهری، رعایت قوانین و آداب رانندگی، تعاملات و برخوردهای اجتماعی با سایران، حقوق همسایگان و مشارکت در امور شهری پیشتاز باشند. از آنجا که فعالیت‌های مذهبی بیشتر به صورت گروهی انجام می‌شود، می‌تواند زمینه ارتقای این فعالیت‌های گروهی در زمینه‌های انسان‌دوستانه و مرتبط با نیازهای زندگی شهری باشد. مناسب است که مناسک مذهبی از تهییج احساسات فراتر رفته و با ارتقای سطح دانش مذهبی شهروندان، آن‌ها را برای زندگی مناسب در شهر و جامعه آماده سازند. مردمی‌سازی مناسک مذهبی و کاهش دخالت‌های نهادهای رسمی در امور اجتماعی این مناسک می‌تواند نمود واقعی هویت را باعث شود. مدیریت‌شهری نیز می‌تواند از این فرصت برای آموزش شهروندانی متعهد و وظیفه‌شناس بهره ببرد؛ فرصتی که در کمتر جامعه‌ای به چشم می‌خورد.

حمید مسعودی پژوهشگر اجتماعی جهاد دانشگاهی

روزنامه شهرآرا، ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ 

حمید مسعودی

نقدی بر حیات شبانه شهرها

۱۳۹۸/۰۶/۰۳، 14:59

چند وقتی است که موضوع حیات شبانه شهرها بر سر زبان‌ها افتاده و موافقان و مخالفانی دارد. حیات شبانه، همان‌طور که از نامش پیداست، به فعالیت شب‌هنگام شهر می‌پردازد و این ادعا را دارد که شهرها می‌توانند و می‌باید ساعات شب را نیز به فعالیت‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و خدماتی بپردازند. در نگاه اول فعال‌بودن، سرزندگی و جنب‌وجوش شهر جالب به نظر می‌رسد، ولی نمی‌توانیم به سادگی این ایده را بپذیریم و تبعات آن را نادیده بگیریم. امروزه نیز سبک زندگی خانواده‌های شهری به سمت گذران فراغت شبانه گرایش پیدا کرده است و حیات شبانه شهرها نیز با آن انطباق یافته است. در فرهنگ ایرانیان، شب‌هنگام زمانی برای آرامش و استراحت است و مردم سحرخیزی را جایگزین شب‌بیداری طولانی قرار می‌داده‌اند. آن‌ها روز را به فعالیت می‌گذراندند و شب‌هنگام در کنار خانواده استراحت می‌کردند؛ اما امروزه سحرخیزی ما شهرنشینان کاهش یافته و شب‌بیداری‌مان به‌مراتب بیشتر شده است.
حیات شبانه شهرها بیش از همه ریشه در نظام سرمایه‌داری و سبک زندگی مصرف‌گرا دارد. نظام سرمایه‌داری و بازار تلاش می‌کنند با ارائه گزینه‌ها و حق انتخاب‌های بیشتر، مردم را به سمت خود سوق دهند. اگر دقت کنیم، متوجه می‌شویم که حیات شبانه شهرها به‌ویژه در کلان‌شهرها نیز مبتنی بر مصرف خوراکی‌ها، پرسه‌زنی‌ها، گپ‌زدن‌ها و رفتارهای مصرف‌گرایانه است؛ در صورتی که در سال‌های گذشته، حیات شبانه به امور مهم‌تری همچون تنظیف شهری، تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های شهری، امنیت و آرامش شهروندان و امور حساسی همچون درمان و رفع مخاطرات و بلایا مربوط بوده است. با توسعه حیات شبانه مصرف‌گرایانه، ارائه خدمات حیاتی شهر نیز به‌سختی ممکن می‌شود. زمانی که ساعات فعالیت شهری افزایش پیدا می‌کند، هزینه‌های اداره شهر در تمامی ابعاد آن نیز افزوده می‌شود.
با توسعه حیات شبانه شهرها، مشکلات بیشتری نیز دامن شهرها را می‌گیرد. برای مثال به علت کاهش ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی، استفاده از خودرو شخصی و در نتیجه آلودگی، ترافیک و شلوغی معابر بیشتر می‌شود. این موضوع امنیت عابران پیاده را نیز تهدید می‌کند و همچنین امکان تردد خودروهای امدادرسان، درمانی و پلیس را نیز مختل می‌کند. حیات شبانه به دلیل تناسب نداشتن با ویژگی‌های خانواده‌محور در جامعه، سبب افزایش حضور جوانان مجرد و در نتیجه اختلال در نظام ارتباطات خانوادگی می‌شود. این امکان فراهم می‌شود که هر عضوی در هر ساعت از شبانه‌روز در خارج از خانه حضور داشته و تابع شرایط خانوادگی نباشد. مصرف انرژی به‌ویژه انرژی برق با رونق حیات شبانه افزایش یافته و برای کشوری همچون ایران هزینه‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت. کسبه شهر و فعالان اقتصاد را مجبور می‌کند روزها تعطیل و شب‌ها فعال شوند که این نیز خود نظم زندگی آن‌ها را مختل می‌کند. حتی حیات شبانه فرصت بیشتری را برای بزه‌کاران و مجرمان فراهم می‌کند.
وقتی شهری حیات شبانه دارد، گویی شهر دوپاره شده و باید  دو مدیریت متفاوت داشته باشد و به‌مراتب سنگینی ارائه خدمات بر دوش شهرداری‌ها و نهادهای امدادرسان است. درباره تجربه حیات شبانه در کشورهای دیگر نیز توافق جمعی وجود ندارد. در برخی از شهرها، پس از چند ساعت، ارائه خدمات تفریحی، سرگرمی و بازار تعطیل می‌شود و شهر به سکوت فرو می‌رود و در برخی دیگر نیز، شهر فعالیت‌های جدید خود را آغاز می‌کند. توسعه حیات شبانه، جامعه شب‌نشین جدید را خلق می‌کند که مهارت و توان فعالیت شبانه را ندارد. بنابراین لازم است مدیران شهری درباره توسعه حیات شبانه شهری تأمل و دقت نظر بیشتری نمایند. هر نوع مداخله در نظام اقتصادی شهر که موافق حیات شبانه شهری است، باید به ابعاد روانی، اجتماعی و فرهنگی آن نیز پرداخته شود و نگاه چندجانبه‌ای داشته باشد.

حمید مسعودی پژوهشگر اجتماعی جهاد دانشگاهی
روزنامه شهرآرا سوم شهریور نودوهشت

حمید مسعودی
© نوشته‌های جامعه‌شناسی
طراح قالب: وبلاگ :: webloog
درباره من
نوشته‌های جامعه‌شناسی من عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند و نویسنده مطالب این وبلاگ هستم. یادداشت‌ها، تجربیات و آموزش‌هایم را در این صفحه به اشتراک می‌گذارم. برای ارتباط و دریافت سریع‌تر مطالب می‌توانید صفحه شخصی‌ام در تلگرام را نیز دنبال کنید.
جدیدترین‌ها
  • ترس چگونه سلطنت می‌کند؟ ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
  • نقش مددکاران اجتماعی در بهزیستی سالمندی ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • مسئولیت اجتماعی روان‌شناس و مشاور ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • نخبگان افغانستان چه نگرشی نسبت به سیاست‌های ایران، پاکستان و هند دارند؟ ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • لطفا سفر خودرویی، تنها دلخوشی و آرزوی مردم را تلخ نکنید! ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
  • نیم قرن فراز و نشیب حقوق کارگران میان تورم و تحریم ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
  • دست‌هایی که منتظر است | پاداش‌هایی که سال به سال آب می‌رود؛ ۱۴۰۳/۱۲/۰۳
  • شاخص جهانی ادراک فساد و چیزهایی که بهتر است بدانیم ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • قلبی که دریده شد، آرزویی که شکست، امیدهایی که زنده است ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • سفر ناتمام مایکل بوراوی در عمومی‌سازی جامعه‌شناسی و توجه به عدالت و کارگران ۱۴۰۳/۱۱/۲۵
  • خوانش کتاب جامعه را ببینیم اثر یوران آرنه جامعه‌شناس سوئدی ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
  • چرا عکس باور عمومی، خودکشی در جامعه پزشکی بالاست؟ ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
موضوعات
  • نظرسنجی تدریس
  • کتاب لاتین جامعه شناسی
  • کلید واژه های اجتماعی
  • روش تحقیق در علوم اجتماعی
  • آمار و کاربردهای آن در پژوهشگری
  • جامعه شناسی محض
  • جامعه شناسی کاربردی
  • نرم افزار و رایانه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • ویژه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • زبان انگلیسی در علوم اجتماعی
  • گوناگون مرتبط با جامعه شناسی
  • مهارت های انجام پژوهش اجتماعی
  • راهکارهای جستجوی اینترنتی
  • آزمون های ارشد و دکتری جامعه شناسی
  • مشاهیر و استادان جامعه شناسی
  • اخبار جامعه شناسی
برچسب‌ها
  • اقتصاد (1)
  • spss (1)
  • آمار استنباطی (1)
  • آمار توصیفی (1)
  • پژوهش اقتصادی (1)
آرشیو
  • آبان ۱۴۰۴
  • مرداد ۱۴۰۴
  • فروردین ۱۴۰۴
  • اسفند ۱۴۰۳
  • بهمن ۱۴۰۳
  • مرداد ۱۴۰۳
  • خرداد ۱۴۰۲
  • فروردین ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
  • مهر ۱۳۹۸
  • شهریور ۱۳۹۸
  • مرداد ۱۳۹۸
  • تیر ۱۳۹۸
  • خرداد ۱۳۹۸
  • اردیبهشت ۱۳۹۸
  • بهمن ۱۳۹۷
  • دی ۱۳۹۷
  • مهر ۱۳۹۷
  • مرداد ۱۳۹۷
  • خرداد ۱۳۹۷
  • بهمن ۱۳۹۵
  • دی ۱۳۹۵
  • آذر ۱۳۹۵
  • آبان ۱۳۹۵
  • مرداد ۱۳۹۵
  • تیر ۱۳۹۵
  • اردیبهشت ۱۳۹۵
  • اسفند ۱۳۹۴
  • بهمن ۱۳۹۴
  • دی ۱۳۹۴
  • آذر ۱۳۹۴
  • آبان ۱۳۹۴
  • مهر ۱۳۹۴
  • شهریور ۱۳۹۴
  • آرشيو
دوستان
  • صفحه شخصی من در دانشگاه
  • صفحه شخصی در مگیران
  • صفحه شخصی در سیویلیکا
  • صفحه شخصی در آپارات
  • صفحه شخصی در گوگل اسکالر
امکانات
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

آمارگیر وبلاگ