نوشته‌های جامعه‌شناسی

نوشته‌های جامعه‌شناسی

  • خانه
  • پروفایل
  • ایمیل
  • آرشیو
  • نوشته‌ها

تقویت فرهنگ شهروندی با همراهی سازمان‌های مردم‌نهاد

۱۳۹۷/۰۷/۱۰، 5:53
 
اگر به طور ساده فرهنگ شهروندی را ارزش‌ها و هنجارهای جامعه شهری تعریف کنیم، متوجه خواهیم شد که این مقوله در گرو مشارکت دوجانبه مدیریت شهری و شهروندان است. خلق فرهنگ شهروندی نیازمند مشارکت همگانی است و حس تعلق و تعهد شهروندان به زندگی در شهر را افزایش می‌دهد. می‌توانیم سبک زندگی شهروندان را فرهنگ شهروندی آن‌ها بنامیم که هم ساخته می‌شود و هم می‌سازد. ما شهروندانی صادق و وفادار خواهیم بود، آزادی عمل خواهیم داشت، دیگران را تحمل خواهیم کرد و مسئولیت‌های خود را در قبال شهرمان بهتر خواهیم شناخت اگر به مقوله فرهنگ شهروندی توجه بیشتری کنیم. اما فرهنگ شهروندی چگونه در جامعه نهادینه می‌شود؟ خانواده، رسانه و آموزش ٣ عنصر کلیدی در تقویت فرهنگ شهروندی هستند ولی هدایت آن‌ها با اتکا به توان خودشان ممکن نیست و نیروهای دیگری باید با آن‌ها همراهی کنند. این نیروهای دیگر همان سازمان‌هایی هستند که برای پیش‌برد اهداف اجتماعی در جامعه از دیرباز وجود داشته‌اند. سازمان‌هایی مردمی برای امور خیریه، کاهش آسیب‌های اجتماعی، حفاظت از محیط زیست و موارد مشابه ‌شکل گرفته و در سال‌های اخیر، با رسمیت‌ بخشیدن به آن‌ها از سوی نهادهای ذی‌ربط، عنوان «سازمان‌ مردم‌نهاد» یا «سمن» به خود گرفته‌اند. این سازمان‌ها حقوقی، غیرسیاسی، غیردولتی، غیرانتفاعی و البته داوطلبانه هستند.
اگرچه بررسی تاریخی شکل‌گیری این سازمان‌ها نشان می‌دهد بیشتر در مواقع حساس جامعه خلق، تثبیت و تکثیر می‌شوند، امروزه شهرها بیش از گذشته به آن‌ها نیاز دارند. شهرها پر شده‌اند از مسائل گوناگون که حل آن‌ها در گرو تقویت فرهنگ شهروندی است. تقویت فرهنگ شهروندی به‌سادگی و در کوتاه‌مدت ممکن نیست و به مشارکت نهادهایی مسئولیت‌پذیر و فعال نیاز دارد. سازمان‌های مردم‌نهاد ظرفیت‌های آموزشی زیادی اعم از نیروهای خبره، فضاها و محتوا دارند. مردم و جامعه پایه اصلی شکل‌گیری آن‌ها و تداوم فعالیت‌هایشان است. آن‌ها از نهادهای مختلف همچون دولت و فرهیختگان جامعه حمایت‌هایی را کسب می‌کنند. در قبال فعالیت‌های خود دلسوزی، تعهد و مسئولیت دارند. فعالیت‌های آن‌ها رصد حقوقی شده و همسو با اهداف جامعه است. بسیاری از این سازمان‌ها، روزبه‌روز فعالیت‌های خود را ارتقا می‌دهند و خلاقیت و نوآوری عنصر مهم در برنامه‌های آن‌هاست. این سازمان‌ها از افراد نیازمند حمایت می‌کنند و نیازمند مشارکت مردمی برای دوام خود هستند. هدفشان تعالی انسان به معنای اصیل آن است و خیررسانی سرلوحه کارشان است. بازه تأثیرگذاری خاصی نداشته و از کودکان تا سالمندان در هر سطحی اقتصادی و در هر مکانی را شامل می‌شود. گذر زمان عنصر کلیدی در دوام فعالیت‌های آن‌هاست و پایداری و استحکام خود را در این گذر نشان می‌دهند. اما آیا به‌راستی آن‌گونه که باید و شاید از این فرصت بهره لازم برده می‌شود؟ باید اذعان کرد به دلیل چهارچوب‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور، فعالیت‌های این سازمان‌ها نیز در مسیر مناسب خود حرکت نمی‌کند. شهر صرفا به سمن‌های خاصی نیاز ندارد و به دنبال آن است که این گروه‌ها برنامه‌های خود در قبال مسائل شهر را اجرا کنند. برای مدیریت شهری، به‌ویژه شهرداری و شورای شهر، روشن شده است این ظرفیت را شناسایی کند و در قالب‌های مختلف از آن بهره گیرد ولی برنامه مشخصی در این باره وجود ندارد. متولی اصلی فرهنگ شهروندی مشخص نیست. در نتیجه متولی جلب مشارکت سمن‌ها نیز به همین صورت. در بسیاری از زمینه‌های فرهنگ شهروندی از جمله آلودگی هوا، ترافیک، روابط همسایگی، فرهنگ شهرنشینی، فعالیت‌های فراغتی و ورزشی و موارد این‌چنینی سازمان‌ مشخصی وجود ندارد. مدیریت شهری با تدوین اساسنامه، اطلاع‌رسانی زمینه‌های لازم، دعوت از آن‌ها، آموزش، حمایت مالی، اختصاص فضای فعالیت و حمایت معنوی از آن‌ها می‌تواند بیش از گذشته در راستای همراهی سازمان‌های مردم‌نهاد در مسیر ارتقای فرهنگ شهروندی قدم بردارد. شهر به سمن‌ها نیاز دارد.
 
روزنامه شهرآرا. نهم مهرماه نودوهفت 

 

حمید مسعودی
© نوشته‌های جامعه‌شناسی
طراح قالب: وبلاگ :: webloog
درباره من
نوشته‌های جامعه‌شناسی من عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند و نویسنده مطالب این وبلاگ هستم. یادداشت‌ها، تجربیات و آموزش‌هایم را در این صفحه به اشتراک می‌گذارم. برای ارتباط و دریافت سریع‌تر مطالب می‌توانید صفحه شخصی‌ام در تلگرام را نیز دنبال کنید.
جدیدترین‌ها
  • ترس چگونه سلطنت می‌کند؟ ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
  • نقش مددکاران اجتماعی در بهزیستی سالمندی ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • مسئولیت اجتماعی روان‌شناس و مشاور ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • نخبگان افغانستان چه نگرشی نسبت به سیاست‌های ایران، پاکستان و هند دارند؟ ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • لطفا سفر خودرویی، تنها دلخوشی و آرزوی مردم را تلخ نکنید! ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
  • نیم قرن فراز و نشیب حقوق کارگران میان تورم و تحریم ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
  • دست‌هایی که منتظر است | پاداش‌هایی که سال به سال آب می‌رود؛ ۱۴۰۳/۱۲/۰۳
  • شاخص جهانی ادراک فساد و چیزهایی که بهتر است بدانیم ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • قلبی که دریده شد، آرزویی که شکست، امیدهایی که زنده است ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • سفر ناتمام مایکل بوراوی در عمومی‌سازی جامعه‌شناسی و توجه به عدالت و کارگران ۱۴۰۳/۱۱/۲۵
  • خوانش کتاب جامعه را ببینیم اثر یوران آرنه جامعه‌شناس سوئدی ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
  • چرا عکس باور عمومی، خودکشی در جامعه پزشکی بالاست؟ ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
موضوعات
  • نظرسنجی تدریس
  • کتاب لاتین جامعه شناسی
  • کلید واژه های اجتماعی
  • روش تحقیق در علوم اجتماعی
  • آمار و کاربردهای آن در پژوهشگری
  • جامعه شناسی محض
  • جامعه شناسی کاربردی
  • نرم افزار و رایانه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • ویژه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • زبان انگلیسی در علوم اجتماعی
  • گوناگون مرتبط با جامعه شناسی
  • مهارت های انجام پژوهش اجتماعی
  • راهکارهای جستجوی اینترنتی
  • آزمون های ارشد و دکتری جامعه شناسی
  • مشاهیر و استادان جامعه شناسی
  • اخبار جامعه شناسی
برچسب‌ها
  • اقتصاد (1)
  • spss (1)
  • آمار استنباطی (1)
  • آمار توصیفی (1)
  • پژوهش اقتصادی (1)
آرشیو
  • آبان ۱۴۰۴
  • مرداد ۱۴۰۴
  • فروردین ۱۴۰۴
  • اسفند ۱۴۰۳
  • بهمن ۱۴۰۳
  • مرداد ۱۴۰۳
  • خرداد ۱۴۰۲
  • فروردین ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
  • مهر ۱۳۹۸
  • شهریور ۱۳۹۸
  • مرداد ۱۳۹۸
  • تیر ۱۳۹۸
  • خرداد ۱۳۹۸
  • اردیبهشت ۱۳۹۸
  • بهمن ۱۳۹۷
  • دی ۱۳۹۷
  • مهر ۱۳۹۷
  • مرداد ۱۳۹۷
  • خرداد ۱۳۹۷
  • بهمن ۱۳۹۵
  • دی ۱۳۹۵
  • آذر ۱۳۹۵
  • آبان ۱۳۹۵
  • مرداد ۱۳۹۵
  • تیر ۱۳۹۵
  • اردیبهشت ۱۳۹۵
  • اسفند ۱۳۹۴
  • بهمن ۱۳۹۴
  • دی ۱۳۹۴
  • آذر ۱۳۹۴
  • آبان ۱۳۹۴
  • مهر ۱۳۹۴
  • شهریور ۱۳۹۴
  • آرشيو
دوستان
  • صفحه شخصی من در دانشگاه
  • صفحه شخصی در مگیران
  • صفحه شخصی در سیویلیکا
  • صفحه شخصی در آپارات
  • صفحه شخصی در گوگل اسکالر
امکانات
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

آمارگیر وبلاگ