نوشته‌های جامعه‌شناسی

نوشته‌های جامعه‌شناسی

  • خانه
  • پروفایل
  • ایمیل
  • آرشیو
  • نوشته‌ها

توسعه پیاده‌مداری در شهر

۱۳۹۸/۰۳/۱۲، 6:52

در یک راهبرد نادرست، تعریفمان از خیابان را به عهده کارشناسان ترافیک سپردیم و آن‌ها نیز با نگاهی تک‌بعدی، اولویت تردد در خیابان را به خودروهای سواره دادند. خیابان‌های شهر برای تردد بهینه خودروها آماده‌تر شد و شهروندان پیاده هر‌چه بیشتر از آن حذف شدند. خیابان‌های امروزی در کلان‌شهرها دیگر جایی برای بازی کودکان، مکث و صحبت شهروندان، استراحت و گذران اوقات فراغت، تعامل و سرمایه اجتماعی شهروندان نیست. گویی شهروندان از خیابان‌های شهری گریزان‌اند. خیابان کارکرد اجتماعی خود را از دست داده و کارکرد ترافیکی پیدا کرده است؛ بنابراین شهروندان را از ابتدایی‌ترین و طبیعی‌ترین نعمتشان یعنی پیاده‌روی محروم کرده‌ایم و این محرومیت باعث شده است، شهروندان در حین عبور از معابر شهری، جذابیت، فعالیت و شناخت را از دست بدهند. با وابستگی به حرکت سواره، ترافیک،‌ آلودگی صوتی، آلودگی هوا، مصرف بی‌رویه انرژی و منظر نامناسب گریبان‌گیر شهرها شده است. مدیریت شهری نیز با اولویت‌بخشی به حرکت سواره و تعریض معابر برای عبور خودرو، در پیاده‌مداری موفق نبوده است.

 

هرگاه حضور شهروندان پیاده را در معابر کاهش دهیم، کیفیت زندگی شهری کاهش می‌یابد و شهر جای مناسبی برای زندگی نخواهد بود. شهروندان با پیاده‌روی می‌توانند حس تعلق بیشتری به شهر داشته باشند و خاطرات و هویت خود را در فضاهای شهری رقم بزنند؛ اما شهروندان خودروسوار، جذابیت حریم خصوصی خودرو، سرعت آن و سلایق شخصی را جایگزین ابعاد فرهنگی و اجتماعی می‌کنند و گویی با خودرومداری، فردگرایی نیز ترویج می‌شود. این مسئله یک نقص جدی در شهرسازی نوین است و لزوم مداخله شهری به نفع شهروندان پیاده را می‌طلبد. معبر پیاده‌مدار، معبری است که همه شهروندان می‌توانند -نه فقط برای فراغت بلکه برای دسترسی به خدمات شهری- با خیالی آسوده، با آرامش، امنیت و به همراه خانواده در معابر تردد کنند. امّا مدیریت شهری چگونه می‌تواند پیاده‌مداری در معابر شهری را توسعه دهد؟

اقدام‌هایی چند را برای پیاده‌مداری معابر شهری می‌توانیم انجام دهیم. در درجه اول باید خیابان‌ها با موانع و نشانه‌ها، برای عابران امن و ایمن شود. در برخی موارد انسداد معابری خاص، هدف حذف کاربری سواره و توجه صددرصدی به حرکت پیاده است. این موضوع در کشور ما نمی‌تواند اولویت باشد، چرا‌که تردد شهری یک نظام و سامان ندارد؛ اما لازم است در برخی معابر به این نکته فکر کنیم. توجه به حمل‌‌و‌نقل عمومی با رویکرد افزایش تعداد وسایل و ارزان‌سازی و کیفیت‌بخشی به آن می‌تواند عابران پیاده را جایگزین سواره کند. دوچرخه‌مداری یکی از دیگر از راهکارهایی است که در شهرهای بزرگ با افزایش تعداد دوچرخه‌های عمومی، ایجاد مسیرهای مشخص، تجهیز معابر آن‌ها، توسعه شرکت‌های عرضه دوچرخه و تسهیل تردد آن‌ها ممکن است. حمایت‌های واقعی و نه نمادین مدیران شهری از حرکت پیاده، با دوچرخه‌سواری، استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی، پیاده‌روی و حذف تردد با خودرو ممکن می‌شود.

جذابیت‌بخشی به معابر شهری می‌تواند شهروندان را برای دقایقی نگه دارد و آن‌ها را از خودرو پیاده کند. برای جذابیت‌بخشی به معابر شهری نیز راهکارهایی همچون اجازه تعمیم برخی فعالیت‌های کسبه به سطح پیاده‌راه، تعریض و زیباسازی کف پیاده‌راه‌ها، استفاده از مبلمان شهری، طراحی فضاهای سبز و پارکلت‌های جذاب، توجه به تردد امن توان‌یابان، هویت‌سازی برای معابر خاص شهری، تغییر نماهای خشن ساختمان‌ها و برگزاری رویدادهای شهری همچون خیابان‌های فرهنگی و اجتماعی پیشنهاد می‌شود. فراموش نکنیم که به پیامدهای سواره‌مداری معابر اشراف کاملی نداریم و همچنان آن را جدی نگرفته‌ایم. با توسعه پیاده‌مداری، شهری سالم و پایدار برای نسل‌های آینده خواهیم داشت و عناصر خلاقیت، نوآوری، نشاط و شادابی را به کودکان و خانواده‌ها هدیه می‌کنیم و شهرها را بیش از این زنده می‌سازیم. 

حمید مسعودی

روزنامه شهرآرا نه خرداد نود و هشت

 

حمید مسعودی
© نوشته‌های جامعه‌شناسی
طراح قالب: وبلاگ :: webloog
درباره من
نوشته‌های جامعه‌شناسی من عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند و نویسنده مطالب این وبلاگ هستم. یادداشت‌ها، تجربیات و آموزش‌هایم را در این صفحه به اشتراک می‌گذارم. برای ارتباط و دریافت سریع‌تر مطالب می‌توانید صفحه شخصی‌ام در تلگرام را نیز دنبال کنید.
جدیدترین‌ها
  • ترس چگونه سلطنت می‌کند؟ ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
  • نقش مددکاران اجتماعی در بهزیستی سالمندی ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • مسئولیت اجتماعی روان‌شناس و مشاور ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • نخبگان افغانستان چه نگرشی نسبت به سیاست‌های ایران، پاکستان و هند دارند؟ ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • لطفا سفر خودرویی، تنها دلخوشی و آرزوی مردم را تلخ نکنید! ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
  • نیم قرن فراز و نشیب حقوق کارگران میان تورم و تحریم ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
  • دست‌هایی که منتظر است | پاداش‌هایی که سال به سال آب می‌رود؛ ۱۴۰۳/۱۲/۰۳
  • شاخص جهانی ادراک فساد و چیزهایی که بهتر است بدانیم ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • قلبی که دریده شد، آرزویی که شکست، امیدهایی که زنده است ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • سفر ناتمام مایکل بوراوی در عمومی‌سازی جامعه‌شناسی و توجه به عدالت و کارگران ۱۴۰۳/۱۱/۲۵
  • خوانش کتاب جامعه را ببینیم اثر یوران آرنه جامعه‌شناس سوئدی ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
  • چرا عکس باور عمومی، خودکشی در جامعه پزشکی بالاست؟ ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
موضوعات
  • نظرسنجی تدریس
  • کتاب لاتین جامعه شناسی
  • کلید واژه های اجتماعی
  • روش تحقیق در علوم اجتماعی
  • آمار و کاربردهای آن در پژوهشگری
  • جامعه شناسی محض
  • جامعه شناسی کاربردی
  • نرم افزار و رایانه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • ویژه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • زبان انگلیسی در علوم اجتماعی
  • گوناگون مرتبط با جامعه شناسی
  • مهارت های انجام پژوهش اجتماعی
  • راهکارهای جستجوی اینترنتی
  • آزمون های ارشد و دکتری جامعه شناسی
  • مشاهیر و استادان جامعه شناسی
  • اخبار جامعه شناسی
برچسب‌ها
  • اقتصاد (1)
  • spss (1)
  • آمار استنباطی (1)
  • آمار توصیفی (1)
  • پژوهش اقتصادی (1)
آرشیو
  • آبان ۱۴۰۴
  • مرداد ۱۴۰۴
  • فروردین ۱۴۰۴
  • اسفند ۱۴۰۳
  • بهمن ۱۴۰۳
  • مرداد ۱۴۰۳
  • خرداد ۱۴۰۲
  • فروردین ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
  • مهر ۱۳۹۸
  • شهریور ۱۳۹۸
  • مرداد ۱۳۹۸
  • تیر ۱۳۹۸
  • خرداد ۱۳۹۸
  • اردیبهشت ۱۳۹۸
  • بهمن ۱۳۹۷
  • دی ۱۳۹۷
  • مهر ۱۳۹۷
  • مرداد ۱۳۹۷
  • خرداد ۱۳۹۷
  • بهمن ۱۳۹۵
  • دی ۱۳۹۵
  • آذر ۱۳۹۵
  • آبان ۱۳۹۵
  • مرداد ۱۳۹۵
  • تیر ۱۳۹۵
  • اردیبهشت ۱۳۹۵
  • اسفند ۱۳۹۴
  • بهمن ۱۳۹۴
  • دی ۱۳۹۴
  • آذر ۱۳۹۴
  • آبان ۱۳۹۴
  • مهر ۱۳۹۴
  • شهریور ۱۳۹۴
  • آرشيو
دوستان
  • صفحه شخصی من در دانشگاه
  • صفحه شخصی در مگیران
  • صفحه شخصی در سیویلیکا
  • صفحه شخصی در آپارات
  • صفحه شخصی در گوگل اسکالر
امکانات
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

آمارگیر وبلاگ