نوشته‌های جامعه‌شناسی

نوشته‌های جامعه‌شناسی

  • خانه
  • پروفایل
  • ایمیل
  • آرشیو
  • نوشته‌ها

چند نکته جالب از کارگاه روش کیفی در گردشگری

۱۳۹۴/۰۷/۳۰، 22:3

دیروز و امروز دکتر کاظمی و دکتر رضایی مهمان ما بودند در پژوهشکده گردشگری جهاد، ضمن تشکر از آنها و دوستان دست اندرکار، چند نکته که از این جلسه به نظرم رسید برای شما دوستان گروه به اشتراک میذارم. قبلش بگم که این نکات مورد علاقه من بوده و اینطور نیست که به غیر این چیز دیگه گفته نشده. کلی مطلب نوشتم ولی چند نکته به صورت تیتروار از بینشون انتخاب کردم.

برای مطالعه نکات خلاصه به ادامه مطلب بروید...

ادامه مطلب ..
حمید مسعودی

پاورپوینت کتاب مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها نوشته اندرو کرین

۱۳۹۴/۰۷/۲۸، 10:29

مسئوليت اجتماعي، مجموعه وظايف و تعهداتي است كه سازمان بايد در جهت حفظ ، مراقبت و كمك به جامعه اي كه در آن فعاليت مي كند، انجام دهد(گريفين و بارني ، 1992). مسئوليت اجتماعي، وظيفه اي است بر عهده مؤسسات خصوصي، به اين معني كه تأثيري سوء بر زندگي اجتماعي كه در آن كار مي كنند، نگذارند(ساورد، 1993). مسئوليت اجتماعي، تعهد تصميم گيران براي اقداماتي است كه به طور كلي علاوه بر تأمين منابع خودشان، موجبات بهبود رفاه جامعه رانيز فراهم مي آورد(ايرا ن نژاد پاريزي، 1371).

دانلود پاورپوینت کتاب

لطفا اگر کسی دانلود کرد و خواست تو سایت یا وبلاگی بذاره حتما به این آدرس ارجاع بده.

 

حمید مسعودی

چکیده فصول کتاب نظریه اجتماعی و مسئله شهری، ساندرز، مترجم: شارع پور - فصل سوم

۱۳۹۴/۰۷/۲۵، 13:34

خلاصه فصل سوم: شهر به مثابه یک شکل فرهنگی

سؤالات نویسنده در این فصل چیست؟
چگونه می توانیم فرهنگ در شهر را بررسی نماییم و آیا درباره شهر نظریه فرهنگی قابل ارائه است؟
فرهنگ در شهر از چه جنبه هایی دیده شده است؟ به چه ابعادی از فرهنگ در شهر توجه شده است؟
اثر زیمل تا چه حد ارائه کننده یک نظریه خاص در مورد شهر است؟
فرهنگ شهر از نظر ویرث و ردفیلد چگونه قابل بررسی است؟
پاسخ های نویسنده چگونه است؟
تفاوت شهر و روستا بالاخص از نظر فرهنگ انگلوساکسون بسیار چشم گیر است و تصور از شهر در ادبیات و سپس در فیلم اگرچه دو جنبه مثبت و منفی را دیده است ولی بیشتر ارزیابی منفی می باشد. این ارزیابی ناشی از ترس از شهر است. شهر، مکانی برای خودپرستی، مادی گرایی، گمنامی، یادگیری، ارتباطات، درخشش، مرکز تحقق یافته، سروصدا، دنیوی بودن، امیال و آرزوها و ترقی و آلودگی، آزادی و تنهایی ولی روستا مکانی برای اهمیت به خانواده، برتری اخلاق سنتی، اهمیت اجتماع، صلح و آرامش، بی گناهی، فضیلت ساده، شیوه طبیعی زندگی و عقب برگشتن، جهالت و محدودیت است.
تنش بین شهر و روستا در اشکال فرهنگی و حتی در فلسفه و نظریات اجتماعی نیز بازتاب یافته است. این مسئله در مفهوم اجتماع(نیسبت) بازتاب یافته است. اجتماع روستایی در تقابل با سایر ابعاد روابط اجتماعی قرار دارد. برای این تحلیل به خوبی می توان به طرح مفهومی پارسنز از متغیرهای الگویی اشاره کرد. نگاه پارسنز در طول 100 سال گذشته دیده شده است( دورکیم و دو نوع جامعه مکانیکی و ارگانیکی، وبر و دو نوع کنش سنتی و عقلانی).
این دو گانگی به دو صورت زمانی(از جوامع سنتی به مدرن) و مکانی(از جوامع کوچک به بزرگ) به نظر می رسد. که تونیس(ترکیب اراده طبیعی(روستا) و عقلانی(شهر) در گمن و گزل) آنها را با هم ترکیب و ارائه داد. به بیان وی این تغییر به خاطر گسترش تجارت و توسعه نظام سرمایه داری است.
زیمل در بررسی کلان شهر و حیات ذهنی، دارای وحدت روشی(نئوکانتی، مانند وبر تفسیری، تفکیک تحلیل شکل و محتوا،) و نظری بوده و این مهم در مسئله فردیت و آزادی، مدرنیته و تقسیم کا، و عقلانیت فکری و اقتصاد پولی آشکار است. جامعه شناسی به مطالعه صور تعامل(شکل، انتزاعی، تجربی) می پردازد نه واقعیت عمل. مجموعه از سه نفر شروع می شود و هرچه تعداد افراد بیشتر شود ارتباط و تعامل ضعیف شده و روابط غیرشخصی تر می شود(روستا-شهر). لذا رسوم جای خود را به مکانیسم های کنترل داده و تعهد و آزادی نیز بیشتر می شود.
تقسیم کار سبب بخش بندی زندگی اجتماعی، افزایش خودآگاهی، از خودبیگانگی فرد از جهان فرهنگی می شود. پول بهترین تجلی عقلانیت دنیای مدرن است. پس سه مسئله اصلی زیمل که مرتبط با شهر است، حجم گروه، تقسیم کار و پول/عقلانیت است. به فرمالیسم، جزئی بینی، تجربه گرایی و به اجتناب ناپذیری الگوهای روابط وی انتقاد شده است. به بیان وی شهر مرکب از اثرات کل خود است که فراتر از مرزهای بلافصل آن است. پس کلان شهر و جامعه یکی است و با توجه به تأکید زیمل بر اثرات تقسیم کار و اقتصاد پولی نظریه زیمل یک نظریه شهری نیست.
شهرگرایی و روستاگرایی به عنوان شیوه زندگی با توجه به نظرات ویرث و ردفیلد بحث دیگری در این فصل است. به بیان نویسنده، ویرث حجم را مهم، عدم تجانس را جایگزین تقسیم کار و اقتصاد پولی را نیز حذف می کند. ویرث از اثرات تراکم بر سازمان انسانی و سلطه شهر بر فضاهای خارج از آن، که نظر پارک است استفاده می کند. هدف ویرث توسعه نظریه ای درباره شهر با توجه به ویژگی های اکولوژیکی، سازمانی و روان شناسی اجتماعی بود. تفاوت بین شهر و روستا بر اساس یک طیف است و سکونتگاهی وجود ندارد که یکی از این دو باشد.
الگوی پیوندهای انسانی بر اساس سه عامل حجم، تراکم و ناهمگونی برای مفهوم سازی شهر قابل تبیین است. ویرث مانند زیمل حجم را عاملی برای تفاوت بین فردیت و آزدی فردی در نظر می گیرد. مانند دورکیم و اکولوژیست ها می گوید هر گروهی برای پاسخ به افزایش جمعیت به تمایز متوسل می شود. ردفیلد شاگرد وی می گوید در جوامع روستایی به دلیل فرهنگ آن جایی برای انگیزه سود تجاری وجود ندارد. از نظر ویرث و ردفیلد، الگوهای روابط انسانی را می توان بر حسب یک جفت نمونه آرمانی منطقا متضاد، مفهوم سازی کرد. از سوی دیگر تفاوت در الگوهای روابط انسانی بین اجتماعات گوناگون را باید بر حب تفاوت در حجم تراکم درجه تجانس درونی این اجتماعات و میزان انزوای آنها از دیگر مراکز جمعیتی تبیین کرد.
نظریات ویرث مورد بررسی بسیاری قرار گرفت و به نظریات برجس نیز انتقادهایی وارد شد. اکنون شواهد بسیاری(دو نوع شاهد: شیوه زندگی روستایی در مرکز شهر(روستاهای شهری)، وجود زندگی شهری در روستا) وجود دارد که نواحی مرکزی شهرها از آنچه ویرث و بسیاری دیگر مدعی بودند، متفاوت است. ویرث معتقد نبود که شیوه های زندگی در شهر الزاماً از نوع گمنام، غیرشخصی، موقتی و قطعه بندی شده است. مشکلات مفهوم سازی ویرث در اولا نبود تمایز روش بین دو نمونه آرمانی شهری روستایی، دوم در محدود بودن این مفهوم سازی، ارزیابی کننده بودن(خوب و بد دانستن) خلاصه شده است.
سه انتقاد اصلی گانس به ویرث در عدم تعمیم نتایج مرکز شهر به کل شهر، نبود شواهد کافی برای تست نظریه، و حتی در صورت تأیید وجود تفاوت فرهنگی بین مردم، خلاصه می شود. با تحلیل ویژگی های ذاتی شهر به تبیین صور اجتماعی و فرهنگی در شهر نمی شود پرداخت. پرداختن به زنجیره شهری و روستایی کاری بیهوده است و بیشتر باید بررسی اجتماع محلی و اجتماعی ملی پرداخت.
چرا ایده تمایز روستایی و شهری در غرب جایگاه مهمی دارد؟ به دلیل وجود تقسیم بندی واقعی در تجربه ما، تجربه روابط اجتماعی در جامعه سرمایه داری(جدایی ماتریالیسم از انسانیت)
آیا عوامل فیزیکی ربطی به فهم الگوهای متفاوت روابط اجتماعی دارند؟ تحلیل زیمل در مورد تغییرات ناشی از حجم تا حدودی معتبر است.
اندیشمندان گذشته اگرچه به حجم توجه کرده اند ولی ذهن خود را محدود کرده و به بقیه ابعاد توجه ننموده اند. قلمرو آثار شهر بر روستا و روستا بر شهر محدود است و نمی توان نتیجه مطلق از آن گرفت. در نهایت اثرات شناسایی شده توسط نظریه های فرهنگی مربوط به تفاوت های شهر و روستا واقعی ولی کمابیش بی اهمیت هستند.
در انتها

با توجه به اهمیت روابط، حجم و در نهایت فرهنگ به صورت جزئی می توانیم مسائل زیارت، زائر، روابط متقابل آنها با یکدیگر و از سوی دیگر قومیت های مختلف و ارتباط بین و درونی آنها را با توجه به این فصل مورد بررسی قرار دهیم. از سوی دیگر توسعه روز افزون شهر مشهد، فرصت برای تطبیق روستاییان و شهریان را گرفته و سبب گردیده است که تضاد و تناقض های فرهنگی بسیاری در شهر مشهد روی دهد که عامل بسیاری از تناقض ها می باشد.
اما سؤال من از نویسنده این است که، فرهنگ در این فصل چیست؟ رابطه روستا شهر چه دخلی به فرهنگ در شهر دارد؟ بحث های روابط و شیوه زندگی کل موضوع فرهنگ نیست؟ به آداب و رسوم و مناسک چرا توجه نشده است. چرا به سایر موارد به جز روابط و حجم خود نویسنده توجه نکرده است.

حمید مسعودی

پاورپوینت کارگاه آموزش داده نما سازی(اینفوگرافی)

۱۳۹۴/۰۷/۲۴، 12:3

در مهر امسال به یاری خدای متعال، و با همفکری دوستان خوبم جلسه ای سه ساعته با محور آموزش داده نما سازی در شهر مشهد و در جهاد دانشگاهی برگزار شد. در این جلسه سه محور اصلی مورد بررسی قرار گرفت:

1- مبانی تئوریک داده نما سازی

2- انجام عملی توسط حضار

3- معرفی نرم افزارهای مرتبط و اجرای آنها

وقتی تولید علمی داریم، وقتی داده هایی داریم، وقتی مخاطبینی داریم که انگیزه ای برای شنیدن ندارن، وقتی کارفرما منتظر ارائه ماست باید واقعا به این فن مسلط بشیم. من در این پست پاورپوینت این جلسه رو گذاشتم. خواهشمندم بدون منبع جایی درج نکنید که ناراحت میشم...

در این پاورپوینت به بحث های مفصلی درباره داده نما سازی پرداختم که پیشنهاد می کنم حتما دانلود کنید و راستش چون هم منابع فارسی رو دیدم و هم انگلیسی رو، سعی کردم که جامع باشه. ولی اگر کسی پیشنهادی داشت یا ایمیل کنه یا تو نظرات بذاره.

از همه دوستانم بالاخص آقای سالار هم بابت هماهنگی و بقیه بابت حضور که 32 نفر بودن، تشکر می کنم. و تشکر ویژه از کسایی که به طور عملی اینفوگرافی رو کاغذ کشیدن!:)

لطفا اگر کسی دانلود کرد و خواست تو سایت یا وبلاگی بذاره حتما به این آدرس ارجاع بده.

درضمن در صورت خرابی لینک از آدرس زیر استفاده کنید:

http://s6.picofile.com/file/8217493826/infografic.pptx.html

حمید مسعودی

جستجو در گوگل بهتر از جستجو در سایت اصلی

۱۳۹۴/۰۷/۱۷، 23:14

اطلاع دارید که اغلب سایت ها گزینه جستجو را در اختیار می گذارند. متأسفانه جستجو در این سایت ها بالاخص سایت های فارسی محقق را به طور مستقیم به نیاز خود رهنمون نمیسازه. بهترین پیشنهادی که میشه کرد این هست که محقق به کمک موتورهای جستجوی قوی جستجوی ترکیبی انجام دهد.
یعنی مثلا به جای اینکه در سایت SID.IR جستجوی کلمه "نوربرت الیاس" را انجام دهیم در گوگل اینگونه سرچ کنیم که: "نوربرت الیاس "Site:sid.ir با این کار متوجه خواهید شد که تعداد مقالات بیشتری را بدست خواهید آورد.
من خود تنها از این طریق از سایت های مگیران و SID استفاده می کنم. امتحان کنید متوجه فوایدش خواهید شد.

حمید مسعودی

پیوستن به کانال مهارت پژوهش اجتماعی در تلگرام

۱۳۹۴/۰۷/۱۴، 15:24

به نظرم رسید پژوهشگران بسیاری هستند که اولا در شبکه های اجتماعی حضور دارند.
از سوی دیگر شبکه های اجتماعی موبایلی را بهتر از اینترنتی چک می کنند.
از شبکه ها بیشتر در دسترس هستند.
از سوی دیگر بسیاری نیز هستند که به این کسب مهارت در این حیطه علاقه مند هستند.
پس این کانال که مطمئناً پیام های زیادی نخواهد داشت به دوستان نکاتی را در این زمینه اطلاع رسانی می کند.
پس از شما خواهشمندم سایر دوستان را نیز دعوت کنید.
اگر مطلبی نیز برای ارائه دارید حتی خیلی جزئی لطفا به آدرس ادمین ارسال کنید.

پژوهشگرانی که تمایل دارند به کانال تلگرام در زمینه مهارت پژوهش اجتماعی بپیوندند از طریق آدرس زیر اقدام نمایند.

https://telegram.me/isociology

ارتباط با من در تلگرام: masoudihamid@

 

حمید مسعودی

چکیده فصول کتاب نظریه اجتماعی و مسئله شهری، ساندرز، مترجم: شارع پور - فصل دوم

۱۳۹۴/۰۷/۱۲، 19:52

سؤال مورد نظر نویسنده در فصل دوم با عنوان شهر، به مثابه یک اجتماع بوم شناختی عبارت است از این که رویکرد بوم شناختی چه دیدگاهی نسبت به شهر دارد و مسائل شهری را چگونه تبیین می کند.

از نظر رابرت پارک، مهم ترین نظریه پرداز این رویکرد، جامعه همانند یک زیست بوم است که دارای زندگی گیاهی و جانوری خاص خود است و در آن تعادل وجود دارد و یک یا چند نوع موجود زنده در آن مسلط هستند و موجودات زنده با هم دیگر همزیستی مسالمت امیز دارند. اما در طول زمان در اثر تغییراتی درونی یا اختلال بیرونی تعادل زیست بوم به هم خورده و زندگی گیاهان و جانوران به خطر می افتد. از آنجا که بقای موجودات منوط به انطباق با محیط و کسب منابع اساسی زندگی است، شکلی از رقابت و مبارزه برای بقا بین آن ها به وجود می آید. این مبارزه برای بقا موجب تعادل مجدد می شود و دوباره یک یا چند نوع دیگر مسلط می شوند. لازم به ذکر است که تعادل به دست آمده بهتر از تعادل قبلی است.

از نظر پارک اجتماع انسانی نیز دارای تعادل است، اما در اثر تغییرات ناشی از گسترش درونی اجتماع یا اختلال بیرونی این تعادل به هم خورده و اجتماع انسانی جهت بقا به رقابت می پردازند. البته همکاری رقابتی. این امر موجب تقسیم کار و تمایز کارکردی می شود. تقسیم کار در اجتماع انسانی دارای تجلی فضایی نیز هست. یعنی گروه های اقتصادی به شغل های مختلف در مکان های مختلف شهری می پردازد. مفهوم سلطه در اجتماعات انسانی معنای خاص خود را دارد و به معنای سلطه کارکردی و فضایی است. در اجتماعات انسانی گروه های مسلط گروه های اقتصادی هستند و بهترین و مسلط ترین ناحیه فضایی استراتژیک ترین منطقه شهر است که عبارت است از مرکز شهر. بنابراین در اجتماعات انسانی صنعت و تجارت مسلط هستند و نقاط استراتژیک مرکز شهر را در اختیار دارند. سایر گروه ها نیز در راستای دستیابی به این مناطق تلاش می کنند. فشار تقاضا برای فضا در مرکز شهر سبب می شود که این نقطه از شهر ارزش بالایی پیدا کند و همین الگوی ارزش زمین را در سایر نقاط شهر مشخص می سازد و در نتیجه الگوی کاربری زمین توسط گروه های کارکردی مختلف تعیین می شود.

پارک معتقد است کشمکش نهادهای صنعتی و تجاری برای تصاحب موقعیت استراتژیک در بلند مدت چینش اصلی اجتماع شهری را تعیین می کند. بدین سان تفاوت در ارزش زمین مکانیسمی است که از طریق آن گروه های کاربردی مختلف به شکل منظم و کارآمد ولی برنامه ریزی نشده، در فضا توزیع می-شوند.

درست همان طور که در طبیعت یک نوع از موجودات در یک منطقه ویژه به عنوان شکل زندگی مسلط جای نوع قبلی را می گیرد. به همین سان در اجتماع انسانی نیز وقتی رقبای جدیدی که نسبت به افراد موجود انطباق بهتری با تغییرات شرایط محیطی دارند، مناطق را مورد تهاجم خود قرار می-دهند، آن وقت الگوی استفاده از زمین نیز تغییر می کند.

در اجتماع انسانی این فرایند تهاجم و توالی خود را در تغییر ارزش زمین متجلی می سازد که در نتیجه آن در رقابت برای به دست آوردن اماکن مطلوب به اجبار کاربران فعلی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند (ساکنان خانه ها) از صحنه حذف شده و راه برای رقبایی که از نظر اقتصادی قوی تر هستند (تجار و بازارها) هموار می شود. به دنبال تهاجم موفق تعادل جدیدی تثبیت می شود و جریان توالی خاتمه می یابد.

این فرایند فیزیکی توالی منجر به جدای گروه های اجتماعی و دسته بندی آن ها در بخش های مختلف شهر می شود. بسته به این که چه گروهی با چه منطقه ای مناسبت بیشتری دارد. بنابراین در فرایند گسترش شهر نوعی توزیع اتفاق می افتد که افرادد گروه ها را بر حسب محل سکونت و شغل دسته بندی و جابه جا مب کند. جدایی و تفکیک به گروه و افرادی که این گروه را تشکیل می دهند جایگاه و نقش ویژه ای در سازمان کل زندگی شهر ارائه می دهد.

در نهایت این نظریه معتقد است که تغییرات به صورت یک فرایند دوری و تکاملی صورت می گیرند که عبارت است از:

1-بی ثبات سازی تعادل موجود 2- افزایش سریع رقابت 3- توسعه مرحله جدید 4- انطباق.

از نظر برجس مناطق درونی شهر به ویژه منطقه انتقالی همواره دچار تغییرات هستند و این فرایند ثابت تغییر و تطابق بیش از همه خود را در این منطقه خود را نشان می دهد و همین تغییر مداوم عامل اصلی بروز بی سازمانی اجتماعی (جرم، بزهکاری، فقر و ....) است. به عبارت دیگر، تحرک و جابه جایی عامل اصلی تغییر و بی سازمانی فردی و اجتماعی است. بنابراین هر جایی که بیشترین جابه جایی را داشته باشد، در آنجا بیشترین فقدان انسجام اجتماعی و اخلاق زدایی از روحیه انسانی بروز خواهد کرد.

از نظر اکولوژیست های شیکاگو بعد از آن که مبارزه برای بقا سبب تثبیت تعادل طبیعی شد، اعضای جمعیت انسانی در موقعیتی قرار می گیرند که می توانند پیوند همبستگی جدیدی نه بر مبنای ضرورت-های تقسیم کار، بلکه بر مبنای اهداف، احساسات و ارزش های مشترک توسعه دهند. لذا نوعی وفاق جمعی بین اعضای جمعیت انسانی شکل می گیرد و بر اساس این وفاق، آزادی فردی محدود می شود. بدین ترتیب بُعد فرهنگی سازمان اجتماعی شکل می گیرد.

بنابراین از نظر پارک جامعه انسانی دارای دو بُعد است:

1- جامعه تجلی طبیعت انسانی است و افراد برای بقا در رقابت هستند و رابطه با دیگران بر اساس سود و فایده است. در این جامعه رابطه همزیستی مسالمت آمیز در اثر رقابت به وجود می آید.

2- جامعه تجلی وفاق و هدف جمعی است. در این جامعه رابطه اجتماعی به وجود می آید.

در یک سطح آزادی فردی در بالاترین مرتبه است و در سطح دیگر، اراده فردی تابع ذهن جمعی جامعه به عنوان ارگانیسم عالی است. پارک سطح نخست را اجتماع و سطح دوم را جامعه می خواند. اجتماع به عنوان سطح زیستی زندگی اجتماعی و جامعه به عنوان سطح فرهنگی است. از نظر پارک نظریه اکولوژی بیشتر به اجتماعات می پردازد تا به جوامع.

به نظر تشبیه جامعه به یک زیست بوم اگرچه در برخی از جنبه ها صحیح است، ولی در برخی از جنبه ها اشتباه است، زیرا زیست بوم پدیده طبیعی است و علوم تجربی سیستماتیک بودن آن را اثبات نموده در حالی که شهر پدیده انسانی است و پیدایش آن بر اساس برنامه نبوده و سیستماتیک نیز نیست. بنابراین انتساب ویژگی هایی مانند تعادل و فرایند تکاملی به شهر اشتباه است. از سوی دیگر، مطابق با این نظریه مناطق حاشیه شهر فاقد بی نظمی و جرم می باشند، در حالی که امروزه مناطق حاشیه یکی از مناطق جرم خیز می باشد.

با توجه به اینکه امروزه هیچ «اجتماع»ی جهانی کوچک و مستقل از سایر «اجتماع»ها به حساب نمیآید و از طرفی دیدگاه احیاءشده اکولوژی انسانی به فرایند انطباق جمعیتانسانی باوضعیت درحال تغییرمیپردازد نتیجه گیری سوندرز مبنی بر اینکه دیدگاه اکولوژی انسانی نمی تواند یک نظریه شهر باشد درست به نظر می رسد.

نویسنده در تحقیق حاضر به خوبی نظریات مکتب بومشناسی را توصیف کرد و بیشتر تاکید آن بر نظریات معاصر مثل نظریه هاولی بود. همچنین ایشان به خوبی کاستی های آن را مطرح کرد و نکات مهمی را برای ارتقای وضعیت مکتب بومشناسی مطرح کرده است.همچنین در این راستا می توان گفت که بومشناسی شهری یک نظریه صرف نیست و برای قدرت تحلیل داشتن، باید با نظریات دیگر ترکیب شود. اما با توجه به همه ی خوبی هایی که پاسخ ها و نقدهای کتاب حاضر دارد، جا داشت تا دو نقد دیگر را هم مطرح می کرد:

یکی اینکه پارک ادعا می کرد که نظم زیستی و نظم فرهنگی و اخلاقی جامعه از هم جدانشدنی هستند ولی در عمل بیشتر مباحث این مکتب، به بعد زیستی رفتارهای جمعی توجه دارد و به بعد اخلاقی و فرهنگی جامعه توجه نکرده است. این انتقاد به روش‌شناسی آن‌ها بستگی دارد که اگر روش‌شناسی آنان پوزیتیویستی و حس‌گرایانه است، پس باید علاقه آن‌ها به شئ باشد. بنابراین نباید برای نظریه‌پردازی از عناصر بنیادینی که تعیین کننده کیفیت و چگونگی سازمان های انسانی هستند بپردازند.

انتقاد بعدی این است که در رویکرد بومشناسی جدید، مفهومی خیالی و فانتزی و آرمان‌شهر از جهان اجتماعی ارائه می دهد و پدیده های طبیعی مانند عدم ثبات و اختلال و ستیز را به‌راحتی به‌عنوان پدیده های کجرو، غیرعادی و بیمارگونه در نظر می گیرد.

 

حمید مسعودی

پاورپوینت مروری بر پیوست فرهنگی در شهر مشهد

۱۳۹۴/۰۷/۰۸، 8:19

پیوست فرهنگی، ابزاري است براي رصد پيش بيني پيامدها، پيامدسنجي و نظارت بر نتايج و كنترل و هدايت آثار فرهنگي حاصل از اجراي سياست ها و راهبردها، طرح ها و لوايح، تصميم ها و مصوبات و اقدامات و پروژه ها. پيامدشناسي و پيامدسنجي در تمامي موضوعات مشمول پيوست فرهنگي در سه مرحلة زماني قبل، حين و بعد از اتمام پروژه انجام مي پذيرد؛ لذا پيوست فرهنگي يك فرايند مستمر است كه امكان پيش بيني، هدايت و كنترل پيامدهاي مخرب و سازندة فرهنگي را در تمامي ابعاد سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي براي نظام اسلامي فراهم مي سازد.

با استفاده از لینک زیر پاورپوینتی که من در کمیسیون فرهنگی اجتماعی استان ارائه دادم را دریافت کنید. استفاده از آن تنها با ذکر منبع بلا مانع است.

لینک دریافت پاورپوینت

حمید مسعودی

چکیده فصول کتاب نظریه اجتماعی و مسئله شهری، ساندرز، مترجم: شارع پور

۱۳۹۴/۰۷/۰۷، 22:4

فصل اول: نظریه اجتماعی، سرمایه داری و مسئله شهری
در این کتاب نویسنده سؤالاتی را مطرح کرده سپس به پاسخگویی آنها می پردازد. پس ما نیز از این روش برای خلاصه کردن آن استفاده می کنیم.
به نظر می رسد که نویسنده در این فصل بدنبال پاسخ به سؤالاتی از این جنس باشد که
دو نوع سؤال: سؤالات کلی و سیر کتابی
                   سؤالات جزئی و مبتنی بر فصل
شهر در نگاه سه جامعه شناس مطرح یعنی مارکس، وبر و دورکیم چیست؟ از طرف دیگر وی تلاش می کند سیر کلی کتاب را نیز در این فصل دنبال کرده و به طریقی آن را به اقتصاد و مصرف ارتباط دهد. آیا شهر در نگاه این سه جامعه شناس نظری است یا خیر مکانی؟ آیا روش آنها در بررسی مسئله شهری اعتبار دارد؟ شهر متغیر مستقل است یا وابسته؟ نویسنده پس از یک مقدمه کوتاه به بررسی آرای سه اندیشمند بزرگ یعنی مارکس، وبر و دورکیم می پردازد. ابتدا مبانی و اصول روش شناختی آنها را شرح داده و سپس دیدگاه آنها را درباره مسئله شهری بیان می کند وی از آرای سایر افراد نیز در بررسی نظرات این سه اندیشمند یاری جسته و در پایان هر بررسی دیدگاه خود را با یک نتیجه قطعی بیان می کند. در پایان فصل نیز نتیجه گیری نهایی و مقدمه ورود به فصل بعد آورده شده است.
پاسخ نویسنده
نویسنده در پاسخ به این سؤالات و با توجه به الگوی پیش گفته شده اقدام می¬کند. به همین جهت به ترتیب زیر عمل کرده است:
اصول روش شناختی سه جامعه شناس، مارکس، وبر و دورکیم
مارکس:
کمبود مباحث روشی مارکس
اصل ماتریالیسم دیالکتیک(تشکیل هر کل از وحدت اجزای متناقض)
تحلیل هر بخش یا عنصر فقط از طریق تحلیل کل
فراتر رفتن از مرزهای شناخت ناقص رشته های تخصصی
ارجحیت دنیای مادی بر ادراک و ایده(ماتریالیسم)
کار علم نفوذ به درون ظاهر پنهان شده واقعیت برای کشف روابط علی
دیالکتیک بین نظریه و مشاهده، تعمیم و خواص، انتزاع و عینیت
وبر:
تبیین جزئی و یک بعدی امکان پذیر است.
پالایش منطقی شکل های پدیداری
کنش و آگاهی پایه تحلیل جامعه شناختی
مفهوم اساسی کنشگر با اراده آزاد که محقق کننده ارزش ها و اهداف است.
ارتباط بین انگیزه ذهنی و جریان عمل
فهم تفسیری کنش اجتماعی و تببین علی جریان کنش و پیامدهای آن
ارائه تبیین منطقی از انگیزه کنشگر و شناسایی احتمال وقوع در وضعیت ویژه
قوانین زندگی اجتماعی غیرممکنند چون هر کنش منحصر به فرد است.
پس برای تعمیم دهی حوادث منحصربفرد نیاز به نمونه آرمانی است.
تببین جامعه شناختی تنها از طریق تاریخی تطبیقی ممکن است و نه تبیین جزئی
وبر خواهان مرکزیت ارزش برای علوم اجتماعی است.
ارزش در تمام سطوح علوم اجتماعی مرکزیت دارد.
دورکیم:
به تجربه گرایی، نفوذ به واقعیت اعتقاد دارد.
تبیین فردگرایانه را رد می کند.
تعریف جامعه شناختی بر اساس استقراست نه نظریه.
جامعه شناسی مبتنی بر پدیده های قابل مشاهده است.
پدیده های اجتماعی دارای علل اجتماعی و هر واقعیت دارای یک علت است.
دو نوع قانون بازدارنده(وجدان جمعی) و جبران کننده

کاربرد اصول روشی در تحلیل مسئله شهری
مارکس:
اهمیت تفکیک شهر و روستا که تجلی تقسیم کار بین صنعت و کشاورزی و همچنین بین شیوه تولید متضاد(فئودالی و سرمایه داری) است.
رشد طبقه تجار عامل رشد روابط تجاری
پرولتاریای شهری نیروی هدایت کننده به سوسیالیزم
شهر مکانی برای رشد آگاهی طبقاتی و پیدایش سازمان انقلابی است.
وبر:
مطالعه شهر بر اساس نمونه آرمانی
حجم شهر برای مفهوم سازی کافی نیست.
شهر محل بازار است(شهر مصرف کننده، تولید کننده و تجاری).
وی به استقلال سیاسی نسبی شهر تأکید می کند(شهر اشرافی و شهر عامه)
نمونه آرمانی شهر ترکیب سیاسی و اقتصادی با 5 ویژگی.
دورکیم:
اهمیت تحلیل شهر در انتقال از همبستگی مکانیکی به ارگانیکی
افزایش تقسیم کار به واسطه تراکم مادی و اخلاقی
تراکم اخلاقی به واسطه شهرنشینی
شهر نیروی مهم ترقی ولی مرتبط با آسیب های جامعه مدرن

انتقاد نویسنده به تبیین سه جامعه شناس
مارکس:
واقعا روش علمی مارکس چیست؟
چگونه مارکس از تجربیات ناقص خود به تعمیم های کلی رسید؟
روش مارکس(کلی برای جزئیات) بیشتر حدس و گمان(استرجایی : بینش ممتاز قبلی در مورد ذات واقعیت) است.
این روش نه قیاسی است نه استقرایی بلکه استرجایی است. تضمین نمی دهد و شیوه درست تحلیل نیست.
شهر اهمیت ثانویه در تحلیل از نظام سرمایه داری و انتقال به مارکسیسم دارد.
وبر:
وبر دارای نوعی نسبی گرایی در تحلیل است به خاطر نسبی بودن نمونه آرمانی و هر تحلیلی از قبلی بهتر است.
هیچ رهیافتی نیست که بر شناخت علمی صحیح از واقعیت منحصر باشد.
دغدغه وبر نظریه شهر نبود بلکه دغدغه اش فهم ریشه تاریخی سرمایه داری بود.
توسعه شهر به واسطه گیلدها محور بحث وبر و مارکس بود
نظریه شهر در دامان سرمایه داری مدرن شکل نمی گیرد.
دورکیم:
شناخت دارای بنیان کاملا تجربی نیست.
رابطه ذات و پدیده پیش فرض نباید باشد.
مبنای شناخت پوزیتیویستی ولی درعین حال با مبنای نیروهای پنهان. پس دارای تناقض است.
روش دورکیم خود تأییدی است.
تراکم اخلاقی شرط ضروری است نه کافی.
هر سه جامعه شناس شهر مدرن را از کل جامعه جدا نمی دانند.

ارزیابی پاسخ های نویسنده
ارزیابی پاسخ ها نشان می دهد که،
هدف فصل پی بردن به مسیر سه جامعه شناس درباره اهمیت ضعیف موضوعیت شهر در نظام سرمایه داری است.
اغلب حوزه های جامعه شناسی شهری از تنوع نظری و روشی برخوردارند.
رهیافت های نظری کمتر به نوشته های بنیان گذاران خود توجه کرده اند.(عدم توجه به تفکیک شهر و روستای مارکس، عدم توجه به مقاله وبر درباره شهر)
در شرایط جامعه سرمایه داری پیشرفته، یک جامعه شناسی شهری متمایز و مشخص نمی تواند توسعه یابد.
در ابتدا رشد شهرها بدیهی ترین و مخرب ترین تغییرات اجتماعی بود.
اشتراک: هرسه نفر، مارکس، وبر و دورکیم، توسعه یک نظریه شهری را برای تبیین تغییرات ضروری نمی دانستند.
افتراق: نوع روش بررسی مسئله و جایگاه شهر. مسئله شهری در نگاه آنها دیده نمی شود.
به بیان این سه نفر در جوامع سرمایه داری مدرن، مسئله شهری باید زیرمجموعه تحلیل عام عوامل مؤثر در کل جامعه باشد.
شهر، شرط مهمی برای توسعه ی فرایندهای اجتماعی بنیادین بوده و نه علت آن.
ارائه نظریه درباره تغییر بنیان روابط اجتماعی و نه ارائه نظریه شهری.
هر سه شهر را موضوع تحلیل از لحاظ تاریخی(فئودالی به سرمایه داری) می دانستند.
شهر در یک دوره ویژه مهم بوده است.
شهر پایه شکل گیری انجمن های انسانی(وبر)، کانون تقسیم کار(دورکیم) و تجلی یک شیوه تولید(مارکس) نیست.
شهر علت بروز تحولات نیست بلکه یک شرط برای آن(پرولتاریا) به حساب می آید.
بنابراین جامعه شناسی شهری توجه کمتری به دیدگاه این سه نفر داشته است.
چرا نویسنده از ارسطو، افلاطون و ابن خلدون شروع نمی کند و چرا در همعصران سه نفر به تونیس و زیمل اشاره نمی کند؟ آیا این موضوع گواهی بر نتیجه گرایی نویسنده نیست. تقابل تاریخ ایجاد شهر، تاریخ ایجاد جامعه شناسی، نقد سرمایه داری، بروز مسائل شهری را در این فصل می بینیم. چرا باید این سه تن به عنوان نظریه پرداز اجتماعی، شهر و سرمایه داری آورده شود. نویسنده از قبل تکلیف خود را روشن کرده و همه مباحث را به هدف خود ربط می دهد.

خلاصه فصول بعد در هفته های آینده ارائه می شود.

حمید مسعودی
© نوشته‌های جامعه‌شناسی
طراح قالب: وبلاگ :: webloog
درباره من
نوشته‌های جامعه‌شناسی من عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند و نویسنده مطالب این وبلاگ هستم. یادداشت‌ها، تجربیات و آموزش‌هایم را در این صفحه به اشتراک می‌گذارم. برای ارتباط و دریافت سریع‌تر مطالب می‌توانید صفحه شخصی‌ام در تلگرام را نیز دنبال کنید.
جدیدترین‌ها
  • ترس چگونه سلطنت می‌کند؟ ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
  • نقش مددکاران اجتماعی در بهزیستی سالمندی ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • مسئولیت اجتماعی روان‌شناس و مشاور ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • نخبگان افغانستان چه نگرشی نسبت به سیاست‌های ایران، پاکستان و هند دارند؟ ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • لطفا سفر خودرویی، تنها دلخوشی و آرزوی مردم را تلخ نکنید! ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
  • نیم قرن فراز و نشیب حقوق کارگران میان تورم و تحریم ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
  • دست‌هایی که منتظر است | پاداش‌هایی که سال به سال آب می‌رود؛ ۱۴۰۳/۱۲/۰۳
  • شاخص جهانی ادراک فساد و چیزهایی که بهتر است بدانیم ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • قلبی که دریده شد، آرزویی که شکست، امیدهایی که زنده است ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • سفر ناتمام مایکل بوراوی در عمومی‌سازی جامعه‌شناسی و توجه به عدالت و کارگران ۱۴۰۳/۱۱/۲۵
  • خوانش کتاب جامعه را ببینیم اثر یوران آرنه جامعه‌شناس سوئدی ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
  • چرا عکس باور عمومی، خودکشی در جامعه پزشکی بالاست؟ ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
موضوعات
  • نظرسنجی تدریس
  • کتاب لاتین جامعه شناسی
  • کلید واژه های اجتماعی
  • روش تحقیق در علوم اجتماعی
  • آمار و کاربردهای آن در پژوهشگری
  • جامعه شناسی محض
  • جامعه شناسی کاربردی
  • نرم افزار و رایانه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • ویژه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • زبان انگلیسی در علوم اجتماعی
  • گوناگون مرتبط با جامعه شناسی
  • مهارت های انجام پژوهش اجتماعی
  • راهکارهای جستجوی اینترنتی
  • آزمون های ارشد و دکتری جامعه شناسی
  • مشاهیر و استادان جامعه شناسی
  • اخبار جامعه شناسی
برچسب‌ها
  • اقتصاد (1)
  • spss (1)
  • آمار استنباطی (1)
  • آمار توصیفی (1)
  • پژوهش اقتصادی (1)
آرشیو
  • آبان ۱۴۰۴
  • مرداد ۱۴۰۴
  • فروردین ۱۴۰۴
  • اسفند ۱۴۰۳
  • بهمن ۱۴۰۳
  • مرداد ۱۴۰۳
  • خرداد ۱۴۰۲
  • فروردین ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
  • مهر ۱۳۹۸
  • شهریور ۱۳۹۸
  • مرداد ۱۳۹۸
  • تیر ۱۳۹۸
  • خرداد ۱۳۹۸
  • اردیبهشت ۱۳۹۸
  • بهمن ۱۳۹۷
  • دی ۱۳۹۷
  • مهر ۱۳۹۷
  • مرداد ۱۳۹۷
  • خرداد ۱۳۹۷
  • بهمن ۱۳۹۵
  • دی ۱۳۹۵
  • آذر ۱۳۹۵
  • آبان ۱۳۹۵
  • مرداد ۱۳۹۵
  • تیر ۱۳۹۵
  • اردیبهشت ۱۳۹۵
  • اسفند ۱۳۹۴
  • بهمن ۱۳۹۴
  • دی ۱۳۹۴
  • آذر ۱۳۹۴
  • آبان ۱۳۹۴
  • مهر ۱۳۹۴
  • شهریور ۱۳۹۴
  • آرشيو
دوستان
  • صفحه شخصی من در دانشگاه
  • صفحه شخصی در مگیران
  • صفحه شخصی در سیویلیکا
  • صفحه شخصی در آپارات
  • صفحه شخصی در گوگل اسکالر
امکانات
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

آمارگیر وبلاگ