نوشته‌های جامعه‌شناسی

نوشته‌های جامعه‌شناسی

  • خانه
  • پروفایل
  • ایمیل
  • آرشیو
  • نوشته‌ها

تحلیل اجتماعی صنعت ازدواج در ایران

۱۳۹۸/۰۲/۲۱، 22:1

ازدواج از دیرباز کنشی عاطفی، اجتماعی و فرهنگی بوده است. رویداد ازدواج، رویدادی خاص و تابع شرایط متغیر جامعه است. شاهد آن هستیم که در سال‌های اخیر ٢ بعد دیگر به این رویداد افزوده شده است: بعد اقتصادی و بعد صنعتی. برگزاری مراسم ازدواج یکی از دغدغه‌های مهم برای والدین و زوج‌های جوان است و آن‌ها سال‌های طولانی برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی می‌کنند. امّا در سال‌های اخیر تغییرات جامعه باعث شده است که بعد دوم آن نیز شکل ‌بگیرد و تقویت شود. بعد صنعتی ازدواج به این حوزه می‌پردازد که چقدر از فرایندها و ابعاد برگزاری مراسم ازدواج به شرکت‌ها، سازمان‌ها و افراد خارج از خانواده زوج‌ها وابسته است. حدود ۱۳ صنف از جمله آریشگاه‌ها، خیاط‌ها، تالارها، شیرینی‌پزها، عکاس‌ها و فیلمبردارها، فعالان طلا و جواهر، گل‌فروش‌ها و مراکز کرایه خودرو به طور کامل یا جزئی به مقوله ازدواج می‌پردازند. به این موارد اضافه کنید واحدهایی را که زیرمجموعه اصناف نیستند، همچون طراحان گل، موسیقی و طراح سفره عقد و... .

 

برگزاری مراسم ازدواج یکی از منابع درآمدی شایان توجه در کشورهای توسعه‌یافته‌ای همچون امریکا، چین و کشورهای اروپایی است. در کشور ایران که آمار دقیقی از فعالیت این صنعت وجود ندارد، نشانه‌های روشنی از رشد صنعت ازدواج به چشم می‌خورد. این حوزه، تخصصی است و افرادی در آن مهارت یافته‌اند و البته فرایندهای صنعتی و درآمدزایی خاصی را طی می‌کنند و لذا می‌توان گفت صنعت ازدواج در مرحله رشد و شکوفایی خود قرار دارد. خانواده‌های ایرانی تلاش کرده‌اند فعالیت‌ها و اقدامات خود در زمینه‌های مختلف از جمله برگزاری مراسم ازدواج را برون‌سپاری کنند. امکان برگزاری مراسم در منازل کاهش یافته است. والدین توان اقتصادی و مهارت مدیریتی لازم برای برگزاری مراسم به صورت شخصی را ندارند. جامعه در تمامی ابعاد به مصرف‌گرایی روی آورده است. شرکت‌های اختصاصی در این زمینه شکل گرفته است و جای‌جای رسانه‌ها به تبلیغات برگزاری مراسم ازدواج می‌پردازند و این‌ها همگی رشد صنعت ازدواج را باعث می‌شوند.

زوج‌های جوان با توسل به صنعت ازدواج می‌توانند مراسمی خاص برگزار کنند، به برنامه‌ها و دیگر اقدامات ازدواج خود بپردازند، نگرانی‌های مجلس عروسی را کاهش دهند، یکی از رویدادهای مهم زندگی‌شان را حساب‌شده برگزار کنند، شأن و منزلت خود در مقابل میهمانان را افزایش دهند، از تخفیف‌ها و هدایای شرکت‌ها استفاده کنند، تجربه جدیدی را در زندگی شاهد باشند و به نشاط و شادابی برسند. اما صنعت ازدواج بی‌عیب نیست. مصرفی‌کردن خانواده‌ها، افزایش هزینه‌های غیرمرتبط و غیرضروری مراسم ازدواج، ممانعت از برگزاری مراسم ازدواج و به تأخیر انداختن آن، افزایش سن ازدواج، احتمال جدایی و طلاق به واسطه هزینه‌ها و سبک برگزاری مراسم، ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی در برگزاری مراسم، افزایش نابرابری اجتماعی و اختلاف طبقاتی در جامعه، دوری از ابعاد فرهنگی، عاطفی و اجتماعی ازدواج، در مضیقه قرارگرفتن والدین، اسراف در هزینه‌های برگزاری مراسم و بدعت‌گذاری در مراسم ایرانی-اسلامی ازدواج، از جمله معایب رشد این صنعت است.

صنعتی‌شدن ازدواج در یک فضای رقابتی احتمال کاهش قیمت‌ها را می‌دهد و شرکت‌ها با ارائه بسته‌های چندبخشی (آتلیه، تالار، مزون و...) هزینه‌های کمتری را تحمیل می‌کنند و این به نفع زوج‌هاست. اینکه مراسمی برگزار نشود در سنت ایرانی‌اسلامی وجود ندارد و همیشه سفارش شده است که رویداد ازدواج به اطلاع اطرافیان برسد. اطلاع‌رسانی رویداد ازدواج تحت هنجار اجتماعی و قرارداد اجتماعی است. اما اینکه شرکت‌های تخصصی تلاش می‌کنند با ارائه پیشنهادهای خاص جوانان را هرچه بیشتر به خود وابسته و هزینه‌های بالایی را بر دوش خانواده‌ها تحمیل کنند، مناسب شرایط اقتصادی حال جامعه نیست. فرهنگ‌سازی ازدواج ساده (و نه آسان)، توجه به بخش‌ها و اهداف اصلی و مهم مراسم ازدواج و دوری‌گزیدن از حواشی هزینه‌بر از جمله مواردی است که به کاهش وابستگی به صنعت ازدواج منجر می‌شود.

 

حمید مسعودی؛ پژوهشگر اجتماعی جهاد دانشگاهی

منتشر شده در شهرآرا

 

حمید مسعودی
© نوشته‌های جامعه‌شناسی
طراح قالب: وبلاگ :: webloog
درباره من
نوشته‌های جامعه‌شناسی من عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند و نویسنده مطالب این وبلاگ هستم. یادداشت‌ها، تجربیات و آموزش‌هایم را در این صفحه به اشتراک می‌گذارم. برای ارتباط و دریافت سریع‌تر مطالب می‌توانید صفحه شخصی‌ام در تلگرام را نیز دنبال کنید.
جدیدترین‌ها
  • ترس چگونه سلطنت می‌کند؟ ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
  • نقش مددکاران اجتماعی در بهزیستی سالمندی ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • مسئولیت اجتماعی روان‌شناس و مشاور ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • نخبگان افغانستان چه نگرشی نسبت به سیاست‌های ایران، پاکستان و هند دارند؟ ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • لطفا سفر خودرویی، تنها دلخوشی و آرزوی مردم را تلخ نکنید! ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
  • نیم قرن فراز و نشیب حقوق کارگران میان تورم و تحریم ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
  • دست‌هایی که منتظر است | پاداش‌هایی که سال به سال آب می‌رود؛ ۱۴۰۳/۱۲/۰۳
  • شاخص جهانی ادراک فساد و چیزهایی که بهتر است بدانیم ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • قلبی که دریده شد، آرزویی که شکست، امیدهایی که زنده است ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • سفر ناتمام مایکل بوراوی در عمومی‌سازی جامعه‌شناسی و توجه به عدالت و کارگران ۱۴۰۳/۱۱/۲۵
  • خوانش کتاب جامعه را ببینیم اثر یوران آرنه جامعه‌شناس سوئدی ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
  • چرا عکس باور عمومی، خودکشی در جامعه پزشکی بالاست؟ ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
موضوعات
  • نظرسنجی تدریس
  • کتاب لاتین جامعه شناسی
  • کلید واژه های اجتماعی
  • روش تحقیق در علوم اجتماعی
  • آمار و کاربردهای آن در پژوهشگری
  • جامعه شناسی محض
  • جامعه شناسی کاربردی
  • نرم افزار و رایانه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • ویژه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • زبان انگلیسی در علوم اجتماعی
  • گوناگون مرتبط با جامعه شناسی
  • مهارت های انجام پژوهش اجتماعی
  • راهکارهای جستجوی اینترنتی
  • آزمون های ارشد و دکتری جامعه شناسی
  • مشاهیر و استادان جامعه شناسی
  • اخبار جامعه شناسی
آرشیو
  • آبان ۱۴۰۴
  • مرداد ۱۴۰۴
  • فروردین ۱۴۰۴
  • اسفند ۱۴۰۳
  • بهمن ۱۴۰۳
  • مرداد ۱۴۰۳
  • خرداد ۱۴۰۲
  • فروردین ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
  • مهر ۱۳۹۸
  • شهریور ۱۳۹۸
  • مرداد ۱۳۹۸
  • تیر ۱۳۹۸
  • خرداد ۱۳۹۸
  • اردیبهشت ۱۳۹۸
  • بهمن ۱۳۹۷
  • دی ۱۳۹۷
  • مهر ۱۳۹۷
  • مرداد ۱۳۹۷
  • خرداد ۱۳۹۷
  • بهمن ۱۳۹۵
  • دی ۱۳۹۵
  • آذر ۱۳۹۵
  • آبان ۱۳۹۵
  • مرداد ۱۳۹۵
  • تیر ۱۳۹۵
  • اردیبهشت ۱۳۹۵
  • اسفند ۱۳۹۴
  • بهمن ۱۳۹۴
  • دی ۱۳۹۴
  • آذر ۱۳۹۴
  • آبان ۱۳۹۴
  • مهر ۱۳۹۴
  • شهریور ۱۳۹۴
  • آرشيو
دوستان
  • صفحه شخصی من در دانشگاه
  • صفحه شخصی در مگیران
  • صفحه شخصی در سیویلیکا
  • صفحه شخصی در آپارات
  • صفحه شخصی در گوگل اسکالر
امکانات
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

آمارگیر وبلاگ