نوشته‌های جامعه‌شناسی

نوشته‌های جامعه‌شناسی

  • خانه
  • پروفایل
  • ایمیل
  • آرشیو
  • نوشته‌ها

شهر هوشمند؛ تقلیل شهروند به کاربر!

۱۳۹۸/۱۱/۲۸، 17:21

یکی از مباحث درباره آینده شهرها، شهر هوشمند است. تب و تاب ایده شهر هوشمند به‌طور فراگیر افکار و اذهان جامعه را به خود درگیر کرده است. بر اساس مطالعات، با پیاده‌سازی این مقوله در شهرها، استفاده از دانش و فناوری در ارکان مختلف شهری تقویت شده و شهر دانش‌محور می‌شود. با کاهش منابع انرژی کربنی، تقویت سیستم‌های الکترونیک شهری و دسترس‌پذیری شهر‌ها به حمل‌ونقل، شهر‌ها سبزتر می‌شوند. این تنها گوشه‌ای از دستاورد‌های هوشمندسازی شهرهاست. در بعد دیگر هوشمندسازی شهر‌ها پایدارتر می‌شوند و کیفیت زندگی جامعه نیز بهبود می‌یابد. همچنین با توجه به هوش جمعی و ارتقای خلاقیت اجتماعی، مشارکت مردم در مدیریت‌شهری تقویت می‌شود. زیرساخت‌های شهری حالت هوشمند به خود می‌گیرد و تضییع منابع کاهش می‌یابد، اما این‌ها نگاه تک‌بعدی به موضوع است و مناسب است چالش‌های شهر هوشمند نیز از زوایای دیگر بررسی شود. مفهوم کلیدی جامعه، یعنی ارتباط، در شهر هوشمند نیز به‌عنوان عنصری کلیدی مطرح می‌شود. با این تفاوت که در شهر هوشمند حجم روابط افزایش می‌یابد و تنوع پیدا می‌کند، ولی از کیفیت آن‌ها کاسته می‌شود و سطحی می‌گردد. در زمانی که روابط سطحی شود، وابستگی و احساس هم‌بستگی بین افراد نیز خدشه‌دار می‌گردد. این وضعیت نیز باعث می‌شود که جامعه به معنایی که ما درک می‌کنیم، دچار اختلال و دگرگونی شود. برخی ایده شهر هوشمند را اساسا ایده‌ای سیاسی می‌دانند و هوشمندسازی شهر‌ها را در راستای اعمال قدرت و کنترل جامعه توسط صاحبانِ رأس قدرت می‌دانند. موضوع دیگر در این زمینه تمرکزگرایی در شهر هوشمند است. به این معنا که شهر هوشمند باوجود ادعا‌های مطرح‌شده در تلاش است که تبادل داده‌ها و مدیریت اطلاعات را متمرکز سازد و این خلاف مشارکت اجتماعی و نقش‌پذیری جامعه است. انبوه داده‌های تولیدشده در شهر هوشمند، ضرورت مهارت و یادگیری تحلیل و استخراج اطلاعات را در بین شهروندان ایجاب می‌کند. درصورتی‌که شهروندی توان تحلیل انبوه اطلاعات را نداشته باشد، قادر نخواهد بود در شهر هوشمند دوام بیاورد. بر اساس مطالعات مشخص می‌گردد که شهر هوشمند، یک مفهوم فناورانه است. هوشمند شدن شهر‌ها نوعی توسعه اجتماعی و اقتصادی است و هدف غایی هوشمندسازی نیست، بلکه هدف غایی توسعه متوازن اجتماعی است و هوشمندسازی ابزاری مفید برای آن است. این شهر نباید یک نظام و ساختار قدرت را شامل شود، بلکه باید به سمت ارائه خدمات و سرویس‌محوری حرکت نماید. نکته مهم دیگر این است که شهر هوشمند یک شهر نیست، نظامی است ملی و بین‌المللی. این مسئله ثابت می‌کند که قرارگیری ۲ کلمه شهر و هوشمند در کنار هم تناقضی آشکار است. این شهر تک‌بخشی نیست و بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود. شهر هوشمند به‌صورت آنی و ناگهانی روی نمی‌دهد، بلکه تکاملی است و به‌تدریج روی می‌دهد. نکته مهم دیگر این است که شهر هوشمند جایگزین شهر کالبدی و خدماتی نیست و بیشتر تسهیلگر آن است و در میان شهری واقعی و شهری مجازی قرار می‌گیرد. اگر به شهروند در شهر هوشمند همچون یک روبات بنگریم، ماهیت شهروند را تقلیل می‌دهیم و آن را به کاربر تبدیل می‌کنیم. کاربری که هویت ندارد و هویتش به خصیصه‌هایی بستگی دارد که کاملا از خصیصه‌های شهر واقعی متفاوت است. در شهر هوشمند افراد به خصیصه‌های فناورانه، رسمی و به اصطلاح کد‌های اختصاص‌یافته شناخته می‌شوند؛ بنابراین مدیریت‌شهری و همه گروه‌ها و نهاد‌هایی که بر طبل هوشمندسازی شهر‌ها می‌کوبند، لازم است جوانب اجتماعی آن را از ۲ زاویه مثبت و منفی بنگرند. برگزاری نمایشگاه‌ها و جلسات مرتبط با هوشمندسازی شهرها، نقطه امیدی است، اما بین انبوهی از نرم‌افزارها، سایت‌ها و سامانه‌ها، باید به هویت شهروند در شهر هوشمند نیز فکر کنیم و ابعاد آن را قبل از هوشمندسازی حداکثری در نظر بگیریم.

حمیدمسعودی، شهرآرا، 27 بهمن نود و هشت.

حمید مسعودی

دریافت رایگان جزوه اقدام پژوهی

۱۳۹۸/۰۹/۳۰، 1:25

اقدام پژوهی یا Action Research به معنی پژوهش در عمل است. پژوهش در عمل نوعی از مطالعه و بررسی است که افراد برای تغییر وضعیت نامطلوب و رسیدن به وضعیت نسبتاً مطلوب و در نهایت بهسازی کارها در محیط شغلی‌شان بکار می‌برند. اگرچه این روش در ایران بیشتر در مدرسه و آموزش و پرورش به کار رفته است ولی در تمامی سازمان‌ها می‌توان از آن استفاده نمود. در این پست جزوه رایگانی که خودم تهیه کرده و در کلاس درس تدریس کرده‌ام را در اختیار شما قرار می‌دهم.

برای دریافت جزوه رایگان اقدام‌پژوهی اینجا کلیک کنید.

حمید مسعودی

دریافت رایگان جزوه درسی روان شناسی اجتماعی

۱۳۹۸/۰۹/۲۹، 15:58

با آگاهی به تعریف روان‌شناسی و جامعه‌شناسی،‌ حال به بررسی روان‌شناسی اجتماعی  می‌پردازیم. روان‌شناسان اجتماعی تلاش می‌کنند تا درباره اینکه چگونه مردم راجع به یک موضوع فکر می‌کنند، چه احساسی درباره آن دارند، چگونه با یکدیگر رابطه برقرار می‌کنند و بر هم تأثیر می‌گذارند و اینکه چرا آنها اینگونه عمل می‌کنند، دانش پایه‌ای به دست آورند. بنابراین روان‌شناسی اجتماعی یک رشته‌ی علمی است و هدف آن جستجوی فهم ماهیت و علل رفتار فرد و تفکرات او در موقعیت‌های اجتماعی است. این رشته به موضوعاتی از قبیل رفتار و افکار مرتبط با کمک‌کردن به دیگران، جذابیت، تعارض، پیشداوری، اعتماد به نفس، فرایندهای گروه و طرد اجتماعی می‌پردازد:


روان‌شناسی اجتماعی = جامعه‌شناسی + روان‌شناسی


جامعه‌شناسی در بررسی انگیزه‌ها و گرایش‌ها و خواست‌های اجتماعی و آرزوهای گروه‌های انسانی وارد حوزه روان‌شناسی می‌شود و روان‌شناسی در بررسی تاثیر عوامل اجتماعی در حالات و رفتار و روحیه افراد از یافته‌ها و تحقیقات جامعه‌شناسی کمک می‌گیرد. هر دانشی دارای آماج و اهدافی است که دانشمند برای دستیابی به آن تلاش می‌کند. آماج‌های بنیادین روان‌شناسی اجتماعی، همچون روان‌شناسی و جامعه‌شناسی چنین است: ۱- توصیف  ۲-تبیین  ۳-پیش‌بینی ۴-مداخله و کنترل. به کمک توصیف ما به «چیستی» ولی برای پی بردن به «چرایی» به تبیین نیازمندیم. از طرف دیگر ما می‌خواهیم پیش‌بینی کنیم که مردم در زمینه‌های گوناگون چگونه رفتار می‌کنند یا می‌اندیشند. در نهایت علم زمانی مؤثر خواهد بود که بتواند در جامعه مداخله کارساز انجام دهد و برای اینکار به دنبال کنترل شرایط و مداخله بهینه است.

 

برای دریافت رایگان جزوه درسی روان‌شناسی اجتماعی اینجا کلیک کنید.

از انتشار آن دریغ نفرمایید.


 

حمید مسعودی

فروشگاه‌های خُرد را دریابیم!

۱۳۹۸/۰۹/۱۱، 8:38

در سال‌های اخیر فروشگاه‌های بزرگ یا بزرگ‌بازار‌ها در شهر‌های کلان رشد چشمگیری داشته‌اند. این فروشگاه‌ها در یک سطح به‌صورت کلان‌بازار‌ها در شهر به چشم می‌خورند و بیشتر در حاشیه معابر و میدان‌های اصلی قرار دارند؛ اما چند وقتی است که رشد آن‌ها در سطح محلات و معابر کوچک‌تر نیز افزایش چشمگیری داشته است. ارائه کالا‌های متنوع، تخفیف‌های دوره‌ای و تأمین بسیاری از نیاز‌های شهروندان، ازجمله مزیت‌های این فروشگاه‌های بزرگ است. در تمامی شهر‌های دنیا و کلان‌شهر‌های کشور نیز این فروشگاه‌ها فعال هستند و مردم نیز بیشتر از آن‌ها استقبال می‌کنند. در کنار مزیت‌هایی که ممکن است این فروشگاه‌ها داشته باشند، مضراتی نیز برای ساکنان محلات خواهند داشت؛ این مضرات می‌تواند در سطوح مختلف بررسی و تحلیل شود.
با ظهور این فروشگاه‌ها در سطح محلی، در قدم اول اوضاع کسب‌وکار واحد‌های خرد تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و رو به نابودی می‌رود. آن‌ها توان رقابت با این فروشگاه‌ها را ندارند و روز به روز کرکره‌های آن‌ها پایین کشیده شده و تعطیل می‌شوند. افراد شاغل در این واحد‌های خرد بیکار می‌شوند و مسائل پیرامونی برای آن‌ها پیش می‌آید. ساکنان محله اکنون شاهد حضور غریبه‌ها و افراد ناآشنا به محله هستند و جوانانی که روزی اقتصاد محله را رونق بخشیده و برای ارتقای آن تلاش کرده بودند، در عین ناباوری باید کاسبی خود را ترک کنند. مردم محلی که با اهداف فرااقتصادی و خرید به این مغازه‌ها و دکان‌ها مراجعه می‌کردند و صاحبان آن را امین و رازدار خود می‌دانستند، اکنون آن‌ها را غایب از صحنه می‌بینند؛ بنابراین می‌توان متصور شد که فروشگاه‌های بزرگ با نابودی مغازه‌های کوچک محلی در چه فرایندی سرمایه اقتصادی و پس از آن سرمایه اجتماعی و در نهایت هویت محلی را رو به نابودی می‌کشانند. آن‌ها یکی از نقاط هویت‌بخش، امنیت‌بخش و رجوع مردم محلی را در شبکه محلی از بین می‌برند.
با حذف این نقطه مهم در سطح محلی، کاهش امنیت و آرامش در محله دور از انتظار نیست. غریبه‌هایی که محله را نمی‌شناسند و ارتباطی با مسائل محله ندارند، نمی‌توانند مراقب محله باشند. مشکلات و آسیب‌های محله ارتباطی به آن‌ها ندارد. در این وضعیت بزهکاران اجتماعی فرصت بیشتری برای جولان دارند و محله را برای زندگی ناامن می‌کنند. حضور مشتریان فرامحلی در ساعات مختلف شبانه‌روز نیز می‌تواند این مسئله را شدیدتر کند. مغازه‌های کوچک که در محله پراکنده و امنیت‌بخش محله بوده‌اند، اکنون حذف شده و بخش خاصی از محله با فروشگاه‌های بزرگ فعال می‌شود. معابر اطراف این فروشگاه با خودرو‌های مشتریان اشغال می‌شود و بر کیفیت زندگی محلی نیز تأثیر منفی می‌گذارد. حتی حضور طیف‌های مختلف در این فروشگاه‌ها می‌تواند زمینه بروز تداخل‌های فرهنگی و اجتماعی مخرب باشد.
در نگاه دیگر، این فروشگاه‌ها به دلیل ارائه کالا‌های متنوع، فراتر از نیاز شهروندان و مجاورت با بافت مسکونی، می‌توانند مصرف‌گرایی را در بین شهروندان رقم بزنند؛ به‌طوری‌که کشاندن مردم به این فروشگاه‌ها به لطایف‌الحیل باعث می‌شود افراد فراتر از آنچه نیاز دارند، خرید کنند و ضمن اینکه اسیر مصرف‌گرایی می‌شوند، هزینه‌های زندگی‌شان افزایش پیدا کند. این گران‌باری هزینه‌ها نیز خود باعث بروز مسائل و مشکلات دیگر می‌شود. همچنین بیشتر فروشگاه‌های بزرگ از سوی شبکه اقتصادی بزرگ‌تری حمایت و پشتیبانی می‌شود که تبلیغات مصرف‌گرایانه و فرانیاز برای مشتریان دارد. تخفیف‌های همیشگی، محصولات مصرفی و محصولات غیرضرور ازجمله آن‌هاست؛ بنابراین شاید برای کلان‌شهر‌ها وجود این فروشگاه‌ها امری ضروری باشد، ولی در سطح خرد محلی ضرورتی نداشته و مضرات آن درخور توجه خواهد بود. به نظر می‌رسد ممنوعیت فعالیت این فروشگاه‌ها در سطح خرد محله، اخذ عوارض بیشتر و هزینه‌کرد آن در سطح محله و جلب مشارکت مغازه‌داران و ساکنان محلی در آن، عرضه محصولات محلی و در نهایت ارائه خدمات غیرکالایی در این فروشگاه‌ها بتواند از تبعات اجتماعی منفی آن‌ها بکاهد.

حمیدمسعودی، شهرآرا، یازده آذر نود و هشت.

حمید مسعودی

ارزیابی تأثیر اجتماعی سیاست‌ها و برنامه‌های دولت

۱۳۹۸/۰۹/۰۶، 12:20

دولت‌ها مجریان قانون و متولی اجرای سیاست‌های کشور در قالب برنامه‌ها و پروژه‌های متنوع هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند ساختار سیاسی و اداری خود را با این برنامه‌ها هماهنگ سازند. در اجرای این برنامه‌ها و سیاست‌ها لازم است جوانب مختلف آن سنجیده شده و پیامد‌های احتمالی در نظر گرفته شود؛ به‌طوری‌که ممکن است آثار و پیامد‌های مثبتی از یک اقدام و برنامه انتظار رود، ولی حین اجرا و پس از آن به دلایل مختلف، مسائلی پیش‌بینی‌نشده و مخرب رخ دهد. در گذشته ارزیابی زیست‌محیطی، اولین نگاه ارزیابی تأثیر را داشته و پس از آن ارزیابی اقتصادی اولویت پیدا می‌کرد، اما امروزه دولت‌های مختلف قبل از انجام سیاست‌های خود به ارزیابی تأثیر اجتماعی اقدام می‌کنند. سؤال این است که در کشور ما به این مهم چقدر توجه شده است و چه کسی متولی آن به شمار می‌رود؟
ارزیابی تأثیر اجتماعی یک فعالیت پژوهشی، علمی و خارج از نهاد مجری اقدام است. دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نهاد ارزیابی را شکل می‌دهند و بدون وابستگی به نهاد‌های دولتی، اما با درخواست آن‌ها به ارزیابی‌های مختلف به‌ویژه ارزیابی تأثیر اجتماعی سیاست‌ها و برنامه‌های مختلف می‌پردازند. هرگاه مجری یک برنامه بداند که اقدامات وی چه پیامد‌های اجتماعی خواهد داشت، با دقت نظر بیشتری می‌تواند تصمیم خود را اجرایی کند یا اینکه از آن منصرف شود. دولت‌ها در سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی در حوزه‌های درمان، مسکن و رفاه اجرا می‌کردند، ولی کمتر مشاهده می‌شد که نهادی پژوهشی قبل از اجرا جوانب علمی آن را روشن و شفاف ارائه کند یا اینکه دولت‌ها به نتایج آن توجه مناسبی نمی‌کرده‌اند. به‌تازگی نیز در یک اقدام سریع، مصرف بنزین سهمیه‌بندی شد. با توجه به پیامد‌های مختلف و اینکه در رسانه‌ها پیاپی به این موضوع پرداخته شد، مشخص است نهاد مجری در ارزیابی تأثیر اجتماعی آن موفق عمل نکرده است.
وقتی برنامه‌ای در فرایند ارزیابی تأثیر اجتماعی قرار می‌گیرد، تحلیل شده و جوانب اجتماعی آن در نظر گرفته می‌شود. پیامد‌های احتمالی مثبت و منفی آن ارائه شده و راهکار‌های کاهش آثار و پیامد‌های منفی آن به مجریان ارائه می‌شود. مجریان با مطالعه گزارش‌های ارزیابی تأثیر اجتماعی حتما مدیریت بهتری بر برنامه و اقدام خود خواهند داشت و هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده کمتری هم بر دوش آنان و مخاطبان برنامه بار خواهد شد. در ارزیابی تأثیر اجتماعی، پرسش‌هایی مطرح می‌شود که می‌توان در مقوله سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین به آن توجه کرد؛ آیا مردم از این برنامه رضایت دارند؟ علت نارضایتی آن‌ها چیست؟ آیا آن‌ها از جزئیات برنامه آگاهی لازم دارند و چگونه می‌توانیم مردم را آگاه کنیم؟ آیا این برنامه به عدالت اجتماعی و اقتصادی منجر می‌شود یا فاصله طبقاتی را رقم می‌زند؟ آیا این برنامه پیامد‌های امنیتی دارد و آرامش جامعه را به هم می‌زند؟ آیا این برنامه هویت و ماهیت جامعه را دگرگون می‌سازد یا سبب احساس تعلق بیشتر مردم به کشور و وطن می‌گردد؟ آیا مشخص است که چه کسانی از این برنامه سود می‌برند و چه کسانی دچار زیان می‌شوند؟ برای زیان‌دیدگان احتمالی چه راهکاری وجود دارد؟ این برنامه چه جایگاهی در سرمایه اجتماعی جامعه دارد و آیا مخرب یا تقویت‌کننده آن است؟ زنجیره پیامد‌های به‌هم‌وابسته این اقدام چیست؟ شیوه‌های اقناع و آگاهی‌بخشی به مردم چیست؟ نهاد‌های پشتیبان و حامی مجری اقدام چه وظایفی بر عهده دارند؟ در واقع با پاسخ به چنین پرسش‌هایی است که یک اقدام می‌تواند به‌درستی و با کمترین خسارت اجرا شود. تجربه تلخ اخیر (سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین) می‌تواند زنگ خطری برای مدیران در اجرای برنامه‌های آینده و در نتیجه توجه بیشتر آن‌ها به ارزیابی تأثیر اجتماعی باشد.

 

حمید مسعودی پژوهشگر اجتماعی جهاد دانشگاهی

شهرآرا، شش آذر نود و هشت

حمید مسعودی

ابعاد اجتماعی فراموش‌شده در طرح‌های تفصیلی شهری

۱۳۹۸/۰۸/۲۱، 14:37

باور به یک برنامه‌ریزی شهری منسجم و منظم اجتناب‌ناپذیر است. شهر‌ها بدون برنامه‌های کوتاه و بلندمدت درگیر مسائل و مشکلات بسیاری خواهند شد و قدر مسلم هزینه‌های جبران‌ناپذیری را بر دوش مردم و مدیران شهری خواهند گذاشت. شهر‌هایی که به برنامه‌ریزی توجه می‌کنند، توسعه متوازن دارند و کیفیت زندگی شهری را نیز تضمین می‌کنند. امروزه شهر‌ها از طرح‌های مطالعاتی چندی بهره می‌برند؛ طرح‌های جامع که اصول و راهبرد‌های اساسی شهر، پهنه‌بندی‌ها و کاربری‌های مختلف شهری را پیشنهاد می‌دهند، در رأس آن قرار دارند. در مرحله دوم، طرح‌های تفصیلی شهری قرار دارند که به‌نوعی راهنمای پیاده‌سازی و اجرایی‌کردن طرح‌های جامع هستند. طرح‌های جامع، بلندمدت و طرح‌های تفصیلی، کوتاه‌مدت هستند. طرح‌های جامع زمانی امکان اجرایی پیدا می‌کنند که طرح‌های تفصیلی و جزئی‌تر پس از آن تصویب و اجرا شود. این نوع طرح‌ها ازجمله طرح‌های حیاتی، اساسی، هزینه‌بر و ضروری در هر شهری به‌ویژه کلان‌شهر‌ها محسوب می‌شوند. اصولا در اجرای مطالعات طرح‌های جامع و تفصیلی به بخش‌هایی مانند جوانب کالبدی، اقتصادی، ترافیک و تردد، محیط‌زیست، چشم‌انداز‌ها و اصول برگرفته از طرح‌های فرادستی، زیرساخت‌های شهری، وضعیت مسکن و تملک و بخش‌های اختصاصی شهر‌ها همچون گردشگری و... توجه می‌شود. این بخش‌ها از سوی کارشناسان مختلف انجام می‌شود و در یک نظام یکپارچه در کنار هم قرار می‌گیرد. بررسی وضعیت طرح‌های جامع و تفصیلی نشان از نقاط ضعف مختلفی است که نمود آن را در وضعیت فعلی شهر‌ها به‌خوبی ملاحظه می‌کنیم. یکی از بخش‌هایی که بیش از دیگران به آن بی‌توجهی شده، مطالعات و ارزیابی‌های اجتماعی طرح‌های جامع و تفصیلی است. به‌راستی که شهر از سوی مهندسان، مطالعه و طراحی می‌شود، ولی جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، اقتصاددانان و محققان علوم اجتماعی کمتر در آن‌ها به ایفای نقش می‌پردازند. در ضوابط بالادستی نیز به‌طور مشخص و دقیق جایگاه آن‌ها دیده نشده است و بنابراین وقتی طرح‌ها به مرحله اجرا و پیاده‌سازی می‌رسند، مشکلات یکی پس از دیگری خود را نشان می‌دهند. نبود نظام منسجم و یکپارچه مطالعات باعث می‌شود بخش‌های مختلف مطالعات طرح‌های جامع و تفصیلی به‌صورت جزیره‌ای انجام شود و امکان یکپارچه‌سازی یافته‌ها از بین برود و چیرگی با بعد کالبدی باشد. اقتصاد شهر نیز خود را صرفا به این بعد وابسته می‌کند و زندگی پایدار، کیفیت زندگی مناسب و فعالیت شهری و حتی درآمد پایدار شهری تضعیف می‌شود. اگر سازمان‌هایی که وظیفه مطالعه و ارائه طرح‌های کلان‌شهری را دارند، توجه ویژه‌ای به ابعاد اجتماعی نمایند، به مراتب حین اجرا مشکلات کمتری با جامعه و بهره‌برداران خواهند داشت. مطالعات اجتماعی از ۲ جنبه می‌تواند یاری‌رسان طرح‌های جامع و تفصیلی باشد؛ در جنبه اول، این مطالعات می‌تواند راهبرد‌های اجتماعی و کلان در رابطه با آینده شهر‌ها ارائه نماید و این راهبرد‌ها می‌تواند پیشنهاد‌های کلان طرح‌های جامع را تحت‌تأثیر قرار دهد. در بعد دیگر، مطالعات اجتماعی می‌تواند راهنمای ارائه و اجرای طرح‌های تفصیلی در سطح خرد باشد. در بررسی شرح خدمات این مطالعات متوجه می‌شویم که به ابعاد اجتماعی و فرهنگی نگاهی بسیار سطحی و غیرمنسجم می‌شود. برای مثال، بیشتر این مطالعات صرفا به جوانب جمعیت‌شناختی و قشربندی اجتماعی، ابعاد امنیتی و وضعیت سکونت توجه می‌کنند؛ درصورتی‌که به ابعادی همچون مشارکت اجتماعی، هویت اجتماعی عدالت اجتماعی، رضایتمندی شهروندان و موارد دیگر توجه نمی‌شود. مطالعات اجتماعی با نیازسنجی از شهروندان، ارزیابی آثار اجتماعی طرح‌های اجراشده قبلی، ارزیابی آگاهی و مشارکت شهروندان در اجرای طرح‌های شهری، ارائه پیشنهاد‌های عملکردی در این برنامه‌ها و همچنین ارائه نمود‌های عینی و کالبدی جوانب اجتماعی باید در کنار مهندسان قرار گیرد. امروزه با توجه به چالش‌ها و مشکلات بسیار در اجرای این طرح‌ها توجه بیشتری به مطالعات اجتماعی می‌شود، ولی این امر همچنان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. محققان اجتماعی با نقد و بررسی این طرح‌ها و ارائه پیشنهاد‌های درخور توجه می‌توانند به تعامل با مهندسان شهری وارد شوند و به تقویت طرح‌های جامع و تفصیلی بپردازند.

حمید مسعودی پژوهشگر اجتماعی جهاد دانشگاهی

روزنامه شهرآرا، 21 آبان 1398

حمید مسعودی

انگیزه‌ها و چالش‌های زائران پیاده امام رضا(ع)

۱۳۹۸/۰۸/۰۹، 9:37

بیش از ۱۰ سال می‌شود که توجه به زیارت پیاده امام رضا (ع) برجسته شده و در سال‌های اخیر این موضوع به دلیل حجم بالای زائران پیاده توجه رسانه‌ها، مدیران و عموم مردم را به خود جلب کرده است. اولین پرسش در این زمینه در حوزه انگیزه و نیت‌های زیارت پیاده است. چرا زائران برای زیارت امام رضا (ع) این نوع حرکت را انتخاب می‌کنند و مصرند که حتما پیاده به زیارت امام خود بروند؟ چه زمینه‌هایی تقویت‌کننده این حرکت است و این اقدام چه پیامد‌هایی برای زائران خواهد داشت؟ در ادامه به شرح این ۳ محور یعنی انگیزه‌ها، زمینه‌ها و پیامد‌های زیارت پیاده امام رضا (ع) پرداخته می‌شود. مهم‌ترین انگیزه‌ای که باعث گرایش به زیارت پیاده می‌شود، علاقه و ارادت به امام رئوف است، و کنشگر اجتماعی، تلاش می‌کند این علاقه را به سنتی‌ترین و دشوارترین شیوه ممکن نشان دهد. در رابطه با زمینه‌ها و پیشران‌های این حرکت، می‌توان گفت حضور زائر در این نوع زیارت زمان بیشتری را برای ارتباط با امامش فراهم می‌کند و همچنین به شیوه زیارتش تنوع می‌بخشد. سختی‌کشیدن و تحمل دشواری‌های مسیر باعث می‌شود زیارت برایش ارزشمند شود و بیشتر قدردان آن باشد. در بُعد اجتماعی زیارت پیاده نوعی کنش جمعی محسوب می‌شود که در آن کنشگر مذهبی نوعی فعالیت گروهی انجام می‌دهد که برایش ارزشمند است. او در محیطی دوستانه و خویشاوندی و همسایگی قرار گرفته و این رویداد را در مسیر سایر رویداد‌های مذهبی همچون مراسم مذهبی محل سکونتش قلمداد می‌کند.
زائران پیاده در مسیر زیارت پیاده با مشکلاتی روبه‌رو هستند که نیازمند بررسی و رفع است. اولین نوع مشکلات زیرساختی است و تکرار بیشتری در سال‌های اخیر داشته است. آن‌گونه که شواهد و قراین نشان می‌دهد، ضعف در ارائه خدمات بهداشتی مانند سرویس‌های بهداشتی و حمام، ضعف در ارائه خدمات اسکان، اقامت و استراحت و ضعف در تردد و جابه‌جایی در مسیر‌ها از مهم‌ترین مشکلات زیرساختی است. این مسائل به ضعف در برنامه‌ریزی و مدیریت منابع بازمی‌گردد. از مسائل و مشکلات دیگر زائران پیاده، ضعف در ارائه موادغذایی است. اگرچه درصد بالایی از خوراک این گروه‌ها به‌صورت مردمی و خودجوش ارائه می‌گردد، کمبود‌هایی نیز در کیفیت و کمیت آن احساس می‌شود. همچنین امکان بروز خطرات در شب برای زائران وجود دارد و در مسیر‌هایی که زیرساخت آن مهیا نیست، امکان بروز مشکلات تردد در روز نیز وجود دارد. در این میان کودکان، خانم‌ها و افراد ناتوان دچار مشکلات دوچندان می‌شوند. به دلیل تجربه کم زائران در پیاده‌روی، مشکلات جسمی و فیزیکی نیز در زیارت پیاده برای آن‌ها به وجود می‌آید که نیازمند مداوا و درمان است.
سنخ دوم مشکلات به ابعاد فرهنگی بازمی‌گردد. زیارت پیاده نوعی حرکت فرهنگی و مبتنی بر مناسک فرهنگی است و در این راستا لازم است از این زاویه نیز به آن پرداخته شود. بُعد عینی و ذهنی فرهنگی زیارت پیاده می‌تواند مشکلاتی را دربر داشته باشد که نیازمند بررسی و اصلاح است. به نظر می‌رسد بُعد رفاهی و اجرایی زیارت پیاده مشکلاتی دارد، ولی بیش از بُعد معنوی و ذهنی آن مورد توجه قرار گرفته است. حضور فعالان و مشاوران فرهنگی، تهیه و توزیع محصولات مناسب فرهنگی و ارائه خدمات فرهنگی در موکب‌ها از مهم‌ترین پیشنهاد‌هایی است که می‌تواند جوانب فرهنگی زیارت پیاده را تقویت کند. با تمام تلاش‌هایی که شده است، انتظار می‌رود زائران پیاده از مناسک‌گرایی به سمت معرفت‌افزایی سوق پیدا کنند. در این راستا بهینه است که برنامه‌ها و محصولات فرهنگی با خلاقیت و جذابیت بیشتری تولید و عرضه شود و بین سازمان‌های متولی زیارت پیاده همچون استانداری، آستان قدس، شهرداری، بهداشت، پلیس و راهداری هماهنگی بیشتری صورت گیرد.

 

حمید مسعودی؛ پژوهشگر جهاد دانشگاهی

روزنامه شهرآرا، نهم آبان ماه نود و هشت

حمید مسعودی
صفحه قبل صفحه بعد
© نوشته‌های جامعه‌شناسی
طراح قالب: وبلاگ :: webloog
درباره من
نوشته‌های جامعه‌شناسی من عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند و نویسنده مطالب این وبلاگ هستم. یادداشت‌ها، تجربیات و آموزش‌هایم را در این صفحه به اشتراک می‌گذارم. برای ارتباط و دریافت سریع‌تر مطالب می‌توانید صفحه شخصی‌ام در تلگرام را نیز دنبال کنید.
جدیدترین‌ها
  • ترس چگونه سلطنت می‌کند؟ ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
  • نقش مددکاران اجتماعی در بهزیستی سالمندی ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • مسئولیت اجتماعی روان‌شناس و مشاور ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • نخبگان افغانستان چه نگرشی نسبت به سیاست‌های ایران، پاکستان و هند دارند؟ ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • لطفا سفر خودرویی، تنها دلخوشی و آرزوی مردم را تلخ نکنید! ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
  • نیم قرن فراز و نشیب حقوق کارگران میان تورم و تحریم ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
  • دست‌هایی که منتظر است | پاداش‌هایی که سال به سال آب می‌رود؛ ۱۴۰۳/۱۲/۰۳
  • شاخص جهانی ادراک فساد و چیزهایی که بهتر است بدانیم ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • قلبی که دریده شد، آرزویی که شکست، امیدهایی که زنده است ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • سفر ناتمام مایکل بوراوی در عمومی‌سازی جامعه‌شناسی و توجه به عدالت و کارگران ۱۴۰۳/۱۱/۲۵
  • خوانش کتاب جامعه را ببینیم اثر یوران آرنه جامعه‌شناس سوئدی ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
  • چرا عکس باور عمومی، خودکشی در جامعه پزشکی بالاست؟ ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
موضوعات
  • نظرسنجی تدریس
  • کتاب لاتین جامعه شناسی
  • کلید واژه های اجتماعی
  • روش تحقیق در علوم اجتماعی
  • آمار و کاربردهای آن در پژوهشگری
  • جامعه شناسی محض
  • جامعه شناسی کاربردی
  • نرم افزار و رایانه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • ویژه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • زبان انگلیسی در علوم اجتماعی
  • گوناگون مرتبط با جامعه شناسی
  • مهارت های انجام پژوهش اجتماعی
  • راهکارهای جستجوی اینترنتی
  • آزمون های ارشد و دکتری جامعه شناسی
  • مشاهیر و استادان جامعه شناسی
  • اخبار جامعه شناسی
برچسب‌ها
  • اقتصاد (1)
  • spss (1)
  • آمار استنباطی (1)
  • آمار توصیفی (1)
  • پژوهش اقتصادی (1)
آرشیو
  • آبان ۱۴۰۴
  • مرداد ۱۴۰۴
  • فروردین ۱۴۰۴
  • اسفند ۱۴۰۳
  • بهمن ۱۴۰۳
  • مرداد ۱۴۰۳
  • خرداد ۱۴۰۲
  • فروردین ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
  • مهر ۱۳۹۸
  • شهریور ۱۳۹۸
  • مرداد ۱۳۹۸
  • تیر ۱۳۹۸
  • خرداد ۱۳۹۸
  • اردیبهشت ۱۳۹۸
  • بهمن ۱۳۹۷
  • دی ۱۳۹۷
  • مهر ۱۳۹۷
  • مرداد ۱۳۹۷
  • خرداد ۱۳۹۷
  • بهمن ۱۳۹۵
  • دی ۱۳۹۵
  • آذر ۱۳۹۵
  • آبان ۱۳۹۵
  • مرداد ۱۳۹۵
  • تیر ۱۳۹۵
  • اردیبهشت ۱۳۹۵
  • اسفند ۱۳۹۴
  • بهمن ۱۳۹۴
  • دی ۱۳۹۴
  • آذر ۱۳۹۴
  • آبان ۱۳۹۴
  • مهر ۱۳۹۴
  • شهریور ۱۳۹۴
  • آرشيو
دوستان
  • صفحه شخصی من در دانشگاه
  • صفحه شخصی در مگیران
  • صفحه شخصی در سیویلیکا
  • صفحه شخصی در آپارات
  • صفحه شخصی در گوگل اسکالر
امکانات
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

آمارگیر وبلاگ