نوشته‌های جامعه‌شناسی

نوشته‌های جامعه‌شناسی

  • خانه
  • پروفایل
  • ایمیل
  • آرشیو
  • نوشته‌ها

جامعه‌شناسی ترس و خشونت در تحلیل فیلم پاکسازی

۱۴۰۳/۰۵/۰۸، 8:47

در کنار توجه به کالا یا محصول یکی از گونه‌های جدید جامعه‌شناسی اقتصادی و بازار توجه به عنصر احساسات است. جایی که به نظر می‌رسد کمتر قابل سنجش و ارزیابی اقتصادی باشد. ترس و احساس ترس مبنایی برای گردش مالی در نظام سرمایه‌داری شده و جامعه بخش قابل توجهی از درآمد خود را به کاهش میزان ترس یا کنترل خشونت اختصاص می‌دهد. این پدیده مبنایی است برای اینکه فیلم پاکسازی (۲۰۱۳) بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در این فیلم از ابتدا تا انتها با صنعت ترس روبرو هستیم. ترس ابزاری برای انتخاب و تصمیم‌گیری در جامعه می‌شود، می‌ترسیم و مسیر دیگری را جایگزین می‌کنیم. جایی که نظام سرمایه‌داری در راستای کاهش ترس و خشونت جامعه با فروش سیستم‌های تأمین امنیت بعد دیگری از خود را نشان می‌دهد. بازار وحشت، ترس و خشونت شبکه‌ای از ذینفعان اجتماعی را پیرامون خود شکل داده و به نوعی برای خود کارکرد اجتماعی تعریف می‌کند. نابرابری نژادی در حد اعلی نژادپرستی خود را نمایان ساخته و با تحقیر یا حذف افراد ناتوان نمود داروینیسم اجتماعی می‌شود. اگرچه قانون برای کنترل جامعه وجود دارد ولی در یک روز خاص و در قالب صنعت رویداد وحشت، قانون، امداد و نجات خاموش شده و آزادی بروز خشونت خود را نشان می‌دهد. رسانه‌ها و تکنولوژی نیز به شکل‌گیری چنین نظامی کمک می‌کند. اگرچه خانواده تلاش می‌کند تأمین امنیت را به اعضای خانواده آموزش دهد ولی این یک مادر است که تلاش می‌کند نظام اقتصادی و اجتماعی ترس را از بین ببرد. در تحلیل این فیلم می‌توانیم از نظریات مختلف متأخر جامعه‌شناسی همچون زیگمونت باومن (نقش جهانی‌شدن، تغییرات سریع و جامعه سیال در شکل‌گیری ترس)، اولریش بک (جامعه پرمخاطره و خصائل خطر در عصر مدرن) و استانلی کوهن (ساخت اجتماعی ترس توسط رسانه‌ها و نخبگان) استفاده کنیم. این الگو را تا حدودی می‌توانیم در فیلم‌های شما بعدی هستید (2011 You're Next)، غریبه‌ها (2008 The Strangers)، شکار (2020 The Hunt) و آماده یا نه (2019 Ready or Not) دنبال کنیم. پیشنهاد می‌کنم این فیلم را به دور از چشم کودکان و با عینک جامعه‌شناسی ببینید.

حمید مسعودی

ارزش، نگرش، رفتار و کنش چه ارتباطی با هم دارند؟

۱۴۰۳/۰۵/۰۷، 12:15

این چهار مفهوم که اغلب به اشتباه گرفته می‌شوند، به ترتیب از ریشه تا سطح قرار می‌گیرند. ارزش باور اصلی موارد مهم یا مطلوب جامعه بوده و انتخاب‌های ما را هدایت می‌کند (ارزشمندی صداقت). پس از آن نگرش قرار می‌گیرد که موقعیت ذهنی یا احساس مثبت یا منفی درباره هرچیزی بر اساس ارزش‌های مبنایی است (نگرش نسبت به راستگویی). رفتار پس از نگرش بوده ولی پاسخ قابل اندازه‌گیری و مشاهده است (تداوم در راستگویی) و در نهایت کنش فعل یا عمل معین تجلی‌یافته در جامعه است (امتناع از پذیرش رشوه یا صداقت در شغل). البته هرچه به سطح نزدیک می‌شویم از جامعه و پیرامون تأثیر می‌پذیریم و همچنین رابطه این چهار مفهوم خطی نیست بلکه با هم تعامل و دیالکتیک دارند و بر هم اثر می‌گذارند. پس اگر می‌خواهیم کنشی در جامعه تغییر کند باید به سراغ رفتارهای مبنایی برویم و بعد نگرش‌ها و بعد ارزش‌ها. به نوعی اینکه مسئله‌ای را در جامعه می‌بینید و دنبال تحلیل آن هستید الزاما قابل رؤیت نیست و باید در جامعه عمیق شوید. چرا برخی رانندگی پرخطر دارند؟ برای پاسخ اینگونه اقدام کنید: آیا رانندگی پرخطر یک کنش جمعی است؟ افراد چه رفتارهای پنهان و آشکار در این ارتباط دارند؟ چه نگرشی نسبت به رانندگی دارند؟ چه ارزش‌های مرتبطی را در رانندگی باور دارند؟ هر کدام را پاسخ دهیم راه‌حل مناسب‌اش نیز پیدا می‌شود.

برای مطالعه یادداشت‌های بیشتر کانال تلگرامم را دنبال کنید.

t.me/hmdsociology

حمید مسعودی

اضطراب جایگاه اجتماعی چیست و چه باید کرد؟

۱۴۰۳/۰۵/۰۷، 5:36

اگر نیل به جایگاه بالاتر اجتماعی شما را مضطرب می‌کند، بدانید که تنها نیستید. آلن دوباتن در کتاب اضطراب جایگاه اجتماعی به دو مسئله موجبات یا علل و راه‌حل‌های اضطراب جایگاه اجتماعی می‌پردازد. در بخش اول، موجبات اضطراب را در تمایل،‌ افاده، توقعات، شایسته‌سالاری و وابستگی می‌داند و در بخش دوم، راه‌حل‌های کاهش اضطراب را در فلسفه، هنر، سیاست، دین و بوهمیا (کولی) می‌داند. وی می‌گوید انسان در جستجوی سیری‌ناپذیر برای کسب موقعیت اجتماعی است و ریشه آن نیز در عشق است، عشقی که دیگر مادی نیست بلکه نیاز به پذیرفته‌شدن توسط دیگران را به‌دنبال دارد. در این مسیر وی قضاوت می‌کند و این قضاوت یا مقایسه باعث اضطرابش می‌شود. طراحی نظام اجتماعی بر اساس شایسته‌سالاری و عقب‌ماندگی فردی باعث تشدید اضطراب می‌شود. وی می‌گوید نمی‌توانیم اضطراب را کم کنیم بلکه بایستی با فلسفیدن در زندگی افراد طبقات مختلف آن را کاهش دهیم. هنر مخصوصا کاریکاتور و تضعیف صاحب‌منصبان اضطراب‌مان را کاهش می‌دهد. دین هم پناهگاهی برای کاهش اضطراب طبقات فرودست است و ارتباط اخروی ارزش دنیا را در نگاه آنها می‌کاهد. برخی نیز سبک زندگی کولی‌وار در عین ثروت می‌گیرند و این سبک زندگی می‌تواند اضطراب را کاهش دهد. کتاب ترجمه وزین خانم تقدیسی و انتشارات ققنوس است، بخوانید و لذت ببرید.

کتاب اضطراب جایگاه اجتماعی

برای مطالعه یادداشت‌های بیشتر کانال تلگرامم را دنبال کنید.

t.me/hmdsociology

حمید مسعودی

نابرابری در توزیع پیامدهای خطر

۱۴۰۳/۰۵/۰۶، 21:45

زمانی که خطری اکثر مردم جامعه را تهدید می‌کند، مثلاً اشعه ماورای بنفش، بیماری همه‌گیر، غذای ناسالم و از این قسم؛ توزیع نابرابر پیامدهای این خطر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. شاید برای‌تان جالب باشد که یکی از مباحث مهم در جامعه‌شناسی نابرابری، نابرابری در پیامدهای خطراتی است که در جامعه وجود دارد. گروه‌های دارا بهتر از گروه‌های ندار از خود در برابر خطرات محافظت می‌کنند. به عبارت ساده هرکه ثروتمندتر باشد خطر کمتر تهدیدش می‌کند. ولی این همه ماجرا نیست، دولت‌ها به راحتی در عین پرداخت حقوق ماهیانه، با تعطیلی ادارات، از کارکنان خود محافظت می‌کنند ولی بخش خصوصی و خرده بازار نمی‌تواند چنین کاری کند، چرا که پایداری‌اش به فعالیت‌ش در بازار وابسته است. اولریش بک در کتاب جامعه مخاطره‌آمیز این مسئله را با مثال‌های دیگری تشریح می‌کند. به بیان وی جامعه مدرن با انواع خطرات روبرو است که ریشه در توسعه صنعتی و نابودی محیط‌زیست دارد و این خطرات از جنس خطرات کلاسیک نیست. این خطرات گسترده، جهانی، نامرئی و غیرقابل کنترل هستند و همه گروه‌های اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اما تأثیرات آن‌ها بر گروه‌های خاصی بیشتر است. بخش خصوصی نقش کمتری در بروز این خطرات دارد ولی اثر نابرابرتر و بیشتری نسبت به آن می‌پذیرد. در کنار این افراد، خطرات مدرن تأثیر بیشتر بر طبقات فرودست، ساکنان مناطق کم‌برخوردار، کارگران مشاغل سخت و حتی زنان، کودکان و سالمندان دارد. بنابراین بر دولت‌ها است که حمایت خود در برابر خطرات را به صورت برابر بین تمامی شهروندان توزیع کنند و صرفاً به فکر کارکنان خود نباشند.

برای مطالعه یادداشت‌های بیشتر کانال تلگرامم را دنبال کنید.

t.me/hmdsociology

حمید مسعودی

دوره جامع و رایگان ده جلسه ای کاربرد کامپیوتر (SPSS) در علوم اجتماعی

۱۴۰۲/۰۳/۱۴، 12:30

▫️ این دوره شش ساعت و پروژه محور (انجام عملی توسط کاربر) است.

▫️ مدرس: حمید مسعودی

● جلسه اول: مقدمه، منابع، چیستی آمار، توصیف و استنباط، پیش فرض های آماری، فرضیات و ...

(https://www.aparat.com/v/7fi0H)

● جلسه دوم: دانلود، نصب، راه اندازی و معرفی منوهای اصلی نرم افزار SPSS

(https://www.aparat.com/v/iaSXg)

● جلسه سوم: کدگذاری، انواع داده، ویرایش، نام گذاری و جابجایی داده ها در SPSS

(https://www.aparat.com/v/A5IsP)

● جلسه چهارم: دسته بندی یا کدگذاری مجدد و شناسایی داده های پرت

(https://www.aparat.com/v/zAL4E)

● جلسه پنجم: تعریف، شرایط، مثال و انجام شاخص سازی یا مقیاس سازی

(https://www.aparat.com/v/9YxZs)

● جلسه ششم: انجام آمار توصیفی تک و چند متغیره و رسم بهینه نمودارها و جدول ها

(https://www.aparat.com/v/gxdQT)

● جلسه هفتم: دستورهای جداسازی (Split)، انتخاب (Select)، وزن دهی (Weight) به داده ها

(https://www.aparat.com/v/uGSyP)

● جلسه هشتم: آزمون های آماری فرضیات رابطه ای (کمی و کیفی)

(https://www.aparat.com/v/RoLCW)

● جلسه نهم: آزمون های آماری فرضیات مقایسه میانگین و نسبت (کمی و کیفی)

(https://www.aparat.com/v/DO0RX)

● جلسه دهم: آزمون های آماری علی یا رگرسیون و تحلیل مسیر

(https://www.aparat.com/v/hTRUe)

بهتر است از جلسه اول، دوره را ببینید؛ در عین حال برای دانلود و تماشای هر جلسه بر روی آن کلیک کنید یا اگر لینک ها کار نکرد از طریق کانال آپارات زیر اقدام کنید:

aparat.com/hmdmasoudi

اگر برای کسی مفید می دانید به اشتراک بگذارید.

سالم باشید.

spss آمار توصیفی آمار استنباطی
حمید مسعودی

دانلود رایگان فیلم‌های آموزشی درس «آسیب‌شناسی اجتماعی»

۱۳۹۹/۰۱/۲۷، 12:59

پانزده جلسه آموزشی منبطق با سرفصل درسی

مدرس: حمید مسعودی

از آنجا که امکان تشکیل کلاس‌های حضوری فراهم نیست، درس «آسیب‌شناسی اجتماعی» با کیفیت صوت و تصویر مناسب ضبط و در «آپارات» آپلود گردید. به این صورت به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. لینک دریافت فیلم‌ها با کیفیت‌های متفاوت:

 

🔸 جلسه 1/15: چیستی مسئله اجتماعی

https://aparat.com/v/zGFpJ

 

🔸 جلسه 2/15: رویکردهای نظری به مسائل اجتماعی؛

https://aparat.com/v/ObKlJ

 

🔸 جلسه 3/15: رویکرد نظری آسیب‌شنـاسی اجتماعی

https://aparat.com/v/a4zZW

 

🔸 جلسه 4/15: رویکرد نظری بی‌سازمانی اجتماعی

https://aparat.com/v/ro6Sf

 

🔸 جلسه 5/15: رویکرد نظری تضاد ارزش‌ها

https://aparat.com/v/otHw5

 

🔸 جلسه 6/15: رویکرد نظری رفتار انحـرافی

https://aparat.com/v/wPoqM

 

🔸 جلسه 7/15: رویکرد نظری برچسب‌زنـی

https://aparat.com/v/YVFD2

 

🔸 جلسه 8/15: رویکرد نظری نظریـه انتقادی

https://aparat.com/v/xAYNw

 

🔸 جلسه 9/15: رویکرد نظری برساخت‌گرایی اجتماعی

https://aparat.com/v/283qV

 

🔸 جلسه 10/15: پژوهشگری در شناخت مسائل اجتماعی

https://aparat.com/v/JquTN

 

🔸 جلسه 11/15: نظام شبکه‌ای در شناخت مسائل اجتماعی

https://aparat.com/v/mTloY

 

🔸 جلسه 12/15: شبکه ذینفعان در آسیب‌های اجتماعی

https://aparat.com/v/SXzea

 

🔸 جلسه 13/15: حل مسئله اجتماعی، چرایی و چگونگی

https://aparat.com/v/61Qzy

 

🔸 جلسه 14/15: رویکردهای مداخله‌محور در حل مسائل اجتماعی

https://aparat.com/v/S9NOB

 

🔸 جلسه 15/15: مروری بر مهم‌ترین چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی ایران

https://aparat.com/v/w7HQk

 

از آنجا که امکان مدیریت مباحث در هر درس فراهم بوده است، محتوای بیشتری ارائه شده و در انتهای هر درس یک تمرین عملی نیز از دانشجویان خواسته شده است. امیدوارم با اینکار توانسته باشم، کمک کوچکی به جامعه دانشگاهی کرده باشم.

اگر مفید بود، برای دانشجویان و پژوهشگران حوزه‌های مسائل اجتماعی، مددکاری، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و سایر رشته‌های مرتبط، ارسال کنید.

 

حمید مسعودی

دانلود رایگان فیلم‌های آموزشی «روش تحقیق در اقتصاد»

۱۳۹۹/۰۱/۰۸، 15:29

پانزده جلسه آموزشی منبطق با سرفصل دانشگاهی

مدرس: حمید مسعودی

با توجه به عدم تشکیل کلاس‌های حضوری، تلاش کردم، مباحث درس «روش تحقیق در اقتصاد» را با کیفیت صوت و تصویر مناسب تهیه و در «آپارات» آپلود نمایم. در زیر لینک دریافت فیلم‌ها آورده شده است:

 

🔸 جلسه 1/15: مقدمه و کلیات روش تحقیق در اقتصاد

https://www.aparat.com/v/AWd7q

🔸 جلسه 2/15: تقسیم‌بندی انواع پژوهش اقتصادی

https://www.aparat.com/v/4VZEh

🔸 جلسه 3/15: جایگاه پژوهش در علم اقتصاد

https://www.aparat.com/v/Bl4eH

🔸 جلسه 4/15: طرح پژوهش اقتصادی

https://www.aparat.com/v/OlPyz

🔸 جلسه 5/15: مراحل کلی انجام پژوهش اقتصادی

https://www.aparat.com/v/NP96v

🔸 جلسه 6/15: انتخاب موضوع در پژوهش اقتصادی

https://www.aparat.com/v/xqAIo

🔸 جلسه 7/15: بیان مسئله در پژوهش اقتصادی

https://www.aparat.com/v/ndw1z

🔸 جلسه 8/15: اهداف و سؤالات در پژوهش اقتصادی

https://www.aparat.com/v/JmvC4

🔸 جلسه 9/15: تدوین فرضیه در پژوهش اقتصادی

https://www.aparat.com/v/Y4dnb

🔸 جلسه 10/15: طراحی پرسشنامه در پژوهش اقتصادی

https://www.aparat.com/v/tvW3s

🔸 جلسه 11/15: نمونه‌گیری در پژوهش اقتصادی

https://www.aparat.com/v/ncoZd

🔸 جلسه 12/15: آمار توصیفی و استنباطی در پژوهش اقتصادی

https://www.aparat.com/v/P41Xp

🔸 جلسه 13/15: مشاهده، مصاحبه و مرور اسناد در پژوهش اقتصادی

https://www.aparat.com/v/Du3BC

🔸 جلسه 14/15: اقتصاد آزمایشگاهی و اقتصاد فازی

https://www.aparat.com/v/rJ5gU

🔸 جلسه 15/15: راهنمای تدوین گزارش و انتشار پژوهش اقتصادی

https://www.aparat.com/v/2ZKUE

لینک‌های فوق، با کیفیت عالی است، کیفیت‌های پایین‌تر را از کانال «پژوهشگرام» دریافت کنید.

همچنین از آنجا که می‌توانستم تمرکز بیشتری بر تدریس داشته باشم، محتوای بیشتری در فیلم‌ها گنجانده شده است. امیدوارم با اینکار توانسته باشم، کمک کوچکی به جامعه دانشگاهی کرده باشم.

اگر مفید بود، برای دانشجویان و پژوهشگران اقتصادی، ارسال کنید.

اقتصاد روش تحقیق در اقتصاد پژوهش اقتصادی
حمید مسعودی
صفحه قبل صفحه بعد
© نوشته‌های جامعه‌شناسی
طراح قالب: وبلاگ :: webloog
درباره من
نوشته‌های جامعه‌شناسی من عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند و نویسنده مطالب این وبلاگ هستم. یادداشت‌ها، تجربیات و آموزش‌هایم را در این صفحه به اشتراک می‌گذارم. برای ارتباط و دریافت سریع‌تر مطالب می‌توانید صفحه شخصی‌ام در تلگرام را نیز دنبال کنید.
جدیدترین‌ها
  • ترس چگونه سلطنت می‌کند؟ ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
  • نقش مددکاران اجتماعی در بهزیستی سالمندی ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • مسئولیت اجتماعی روان‌شناس و مشاور ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • نخبگان افغانستان چه نگرشی نسبت به سیاست‌های ایران، پاکستان و هند دارند؟ ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
  • لطفا سفر خودرویی، تنها دلخوشی و آرزوی مردم را تلخ نکنید! ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
  • نیم قرن فراز و نشیب حقوق کارگران میان تورم و تحریم ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
  • دست‌هایی که منتظر است | پاداش‌هایی که سال به سال آب می‌رود؛ ۱۴۰۳/۱۲/۰۳
  • شاخص جهانی ادراک فساد و چیزهایی که بهتر است بدانیم ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • قلبی که دریده شد، آرزویی که شکست، امیدهایی که زنده است ۱۴۰۳/۱۱/۳۰
  • سفر ناتمام مایکل بوراوی در عمومی‌سازی جامعه‌شناسی و توجه به عدالت و کارگران ۱۴۰۳/۱۱/۲۵
  • خوانش کتاب جامعه را ببینیم اثر یوران آرنه جامعه‌شناس سوئدی ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
  • چرا عکس باور عمومی، خودکشی در جامعه پزشکی بالاست؟ ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
موضوعات
  • نظرسنجی تدریس
  • کتاب لاتین جامعه شناسی
  • کلید واژه های اجتماعی
  • روش تحقیق در علوم اجتماعی
  • آمار و کاربردهای آن در پژوهشگری
  • جامعه شناسی محض
  • جامعه شناسی کاربردی
  • نرم افزار و رایانه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • ویژه پژوهشگری علوم اجتماعی
  • زبان انگلیسی در علوم اجتماعی
  • گوناگون مرتبط با جامعه شناسی
  • مهارت های انجام پژوهش اجتماعی
  • راهکارهای جستجوی اینترنتی
  • آزمون های ارشد و دکتری جامعه شناسی
  • مشاهیر و استادان جامعه شناسی
  • اخبار جامعه شناسی
برچسب‌ها
  • اقتصاد (1)
  • spss (1)
  • آمار استنباطی (1)
  • آمار توصیفی (1)
  • پژوهش اقتصادی (1)
آرشیو
  • آبان ۱۴۰۴
  • مرداد ۱۴۰۴
  • فروردین ۱۴۰۴
  • اسفند ۱۴۰۳
  • بهمن ۱۴۰۳
  • مرداد ۱۴۰۳
  • خرداد ۱۴۰۲
  • فروردین ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
  • مهر ۱۳۹۸
  • شهریور ۱۳۹۸
  • مرداد ۱۳۹۸
  • تیر ۱۳۹۸
  • خرداد ۱۳۹۸
  • اردیبهشت ۱۳۹۸
  • بهمن ۱۳۹۷
  • دی ۱۳۹۷
  • مهر ۱۳۹۷
  • مرداد ۱۳۹۷
  • خرداد ۱۳۹۷
  • بهمن ۱۳۹۵
  • دی ۱۳۹۵
  • آذر ۱۳۹۵
  • آبان ۱۳۹۵
  • مرداد ۱۳۹۵
  • تیر ۱۳۹۵
  • اردیبهشت ۱۳۹۵
  • اسفند ۱۳۹۴
  • بهمن ۱۳۹۴
  • دی ۱۳۹۴
  • آذر ۱۳۹۴
  • آبان ۱۳۹۴
  • مهر ۱۳۹۴
  • شهریور ۱۳۹۴
  • آرشيو
دوستان
  • صفحه شخصی من در دانشگاه
  • صفحه شخصی در مگیران
  • صفحه شخصی در سیویلیکا
  • صفحه شخصی در آپارات
  • صفحه شخصی در گوگل اسکالر
امکانات
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

آمارگیر وبلاگ